هرمان هالست کیست؟ | رئیس استدیوهای پلی استیشن را بشناسید

پلی استیشن یکی از برند های به نام در عرصه ویدئوگیم است. این برند در طی سه دهه، توانسته است تبدیل به یکی از شناخته شده ترین در عرصه گیمینگ و سرگرمی شود. کمپانی سونی مالک این برند است. از این برند، عناوین بسیاری مانند Crash Bandicoot، آنچارتد، The Last of Us، گاد آف وار، Gran Turismo و بسیاری دیگر از بازی‌های خوب و شناخته شده عرضه شده است. کمپانی سونی استودیوهای مخصوص خود را دارند که به شکل انحصاری برای آن ها بازی تولید می‌کند. این بخش، دارای مدیران مخصوص خود در طی سالیان متمادی بوده است که فلسفه و ذهنیت آن ها، این بازی ها را برای ما به ارمغان آورده است. امروز به معرفی رئیس وقت استودیوهای پلی استیشن، هرمان هالست می‌پردازیم. با نوین اسپات همراه باشید.

معرفی استودیوهای پلی استیشن

استودیوهای پلی استیشن (که پیش‌تر با نام‌های SCE Worldwide Studios و SIE Worldwide Studios شناخته می‌شد) بخشی از کمپانی Sony Interactive Entertainment است که بر روی ساخت بازی‌های تولید شده توسط استودیوهای تحت مالکیت SIE نظارت می‌کند. این بخش به عنوان SCE Worldwide در سال 2005 تأسیس و در سال 2020 به PlayStation Studios تغییر نام داد. در 14 سپتامبر 2005 تأسیس این بخش توسط SCE اعلام شد و تمامی استودیوهای سونی تلفیق شدند تا این بخش به وجود آید. فیل هریسون در ابتدا به عنوان مدیر این بخش معرفی شد و شروع به کار کرد. در سال 2008، او توسط شوهِی یوشیدا (Shuhei Yoshida) جایگزین شد. در سال 2016 و پس از تبدیل Sony Computer Entertainments به Sony Interactive Entertainments، یوشیدا به بخش مخصوص تولید بازی‌های مستقل SIE نقل مکان کرد. شان لیدن به جای او تا سال 2019 به عنوان مدیر این بخش فعال بود. پس از او، هرمان هالست که در استودیوی Guerrilla Games فعالیت می‌کرد، جایش را گرفت و از نوامبر 2019 در این مسند باقی مانده است.

بخش SIE در ماه می سال 2020 از تأسیس شدن بخش PlayStation Studios خبر داد و شروع به کار آن را همزمان با عرضه کنسول PlayStation 5 اعلام کرد. این بخش قرار است تمرکز خود را معطوف بر بازی‌های انحصاری و برندینگ بازی‌هایی بکند که توسط استودیوهای دیگر به شکل سفارشی (work for hire) برای سونی تولید شده‌اند.

استودیوهای تحت مالکیت PlayStation Studios:

نام استودیومکانزمان تأسیسزمان خریداری
Bend StudioBend, Oregon19932000
Bluepoint GamesAustin, Texas20062021
FirespriteLiverpool20122021
Guerrilla GamesAmsterdam20002005
HousemarqueHelsinki19952021
Insomniac GamesBurbank, California19942019
London StudioLondon2002از ابتدا تحت تملک سونی بوده است.
Malaysia StudioKuala Lumpur2020از ابتدا تحت تملک سونی بوده است.
Media MoleculeGuildford20062010
Naughty DogSanta Monica, California19842001
Nixxes SoftwareUtrecht19992021
PixelopusSan Mateo, California2014از ابتدا تحت تملک سونی بوده است.
Polyphony DigitalTokyo1998از ابتدا تحت تملک سونی بوده است.
San Diego StudioSan Diego2001از ابتدا تحت تملک سونی بوده است.
San Mateo StudioSan Mateo, California1998از ابتدا تحت تملک سونی بوده است.
Santa Monica StudioLos Angeles1999از ابتدا تحت تملک سونی بوده است.
Sucker Punch ProductionsBellevue, Washington19972011
Team AsobiTokyo2021از ابتدا تحت تملک سونی بوده است.
XDevLiverpool2000از ابتدا تحت تملک سونی بوده است.
بیشتر بخوانید :  تاریخچه بازی‌های ماریو؛ پرچمدار سیبیلوی صنعت بازی، قسمت دوم

 

معرفی هرمان هالست

هرمان هالست، مدیر کنونی PlayStation Studios، فرد بسیار جالب و منحصر به فردی است. پیش از نشستن بر این مسند، هالست به هیچ عنوان با دنیای بازی های ویدئویی غریبه نبود. او در زمینه آزمایش و توزیع بازی ها تجربه کسب کرده بود.پیش‌تر، او به عنوان مدیر در استودیوی Guerrilla Games کار می‌کرده است. از مهم‌ترین کارهای او، داشتن نقشی بسیار موثر در تولید و رشد سری Killzone و حمایت از استودیو در تغییر کار به ساخت سری Horizon Zero Dawn داشته است. به هنگام نشست و برخاست با هرمان هالست، می‌توان نکات زیادی را از فلسفه او در زمینه گیمینگ و راهی که می‌خواهد PlayStation Studios را در آن رهبری کند را متوجه شد.

هالست در کشور هلند به دنیا آمد و بزرگ شد. این کشور، در زمان کودکی هالست، چندان نقطه‌ای داغ برای بازی‌های ویدئویی نبود. اما هالست علاقه خود به این زمینه را به لطف فروشگاه اسباب بازی مادر خود پیدا می‌کند. خود او به هنگام تعریف داستان زندگی خود می‌گوید «من توی محدوده انجیلی‌ها (Bible Belt) بزرگ شدم که هیچ مغازه آرکیدی اونجا نبود. خوشبختانه، فروشگاه مادرم یک کنسول وکترکس (Vectrex) داشت که روش بازی Mine Storm از قبل نصب شده بود. اون موقع من نه یا ده سالم بود و خیلی رقابتی بودم، ولی بازی کردن رو دوست داشتم.» هالست به تماشای بازیکنان با تجربه و بزرگ‌تر از خود می‌نشیند و زمانی که مغازه تعطیل می‌شود، پس از شام او مخفیانه به سراغ کنسول می‌رفت تا بر روی امتیازات خود کار کند. او به یا می‌آورد که از «شدت» این کار خوشش می‌آمد و پیش از خواب، ساعت‌ها محو بازی کردن می‌شد.

او وقت خود را بیشتر صرف بازی کردن عناوین آرکید کرد، اما به زودی افق دید خود را گسترش داد و امروزه به عنوان یک همه چیز دان و همه فن حریف شناخته می‌شود که به یک ژانر یا سری خاصی تعلق خاطر ندارد. «من چیزهای متفاوتی را بازی می‌کنم. از اون دسته گیمرهایی نیستم که فقط توی یه حوزه مشخص هستند.» هالست در اکثر مواقع به هنگام بازی کردن در حال تفکر برای بهبود طراحی بازی است. «امروزه به عنوان یک گیمر، سخت است که طراح بازی نباشید وقتی که کارتان شغل من باشد. من فازهای متفاوتی را تجربه کرده‌ام که در آنها بازی‌های شوتر خیلی زیادی را بازی کردم و در اونجا، به کانسپت‌های فانتزی قدرت و تئاتر جنگ درون آن فکر می‌کنم. سپس به سمتی رفتم که در آن انتخاب و آزادی عمل اهمیت دارد. این اتفاق زمان حرکت از سری کیلزون به سری هورایزن در استودیوی قدیمی من، گریلا گیمز، اتفاق افتاد.»

بیشتر بخوانید :  جنون سرعت | آشنایی با تمامی عناوین سری Need for Speed

هالست می‌گوید که او درباره چیزهای مربوط به طراحی بازی بسیار ایده‌گرایانه نگاه می‌کند، اما همواره نقاطی است که او احساس نوستالژیک هنگام بازی کردن دارد. او به بازی اخیر استودیوی Housemarque، بازی Returnal اشاره می‌کند که به او هر دوی این نکات را به وبی ارائه داده است. «وقتی که ریترنال را بازی می‌کنم، مستقیماً به دوران بازی روی وکترکس برمیگرد. ولی بعدش فکر می‌کنم که وای، این بازی خیلی حس آرکیدی داره ولی به یه شکلی تونسته که داستانی با لایه‌های مختلف رو در اون قرار بده.»

در نظر هالست، پلی استیشن بهترین نمونه از بازی‌هایی را داشته است که او فکر می‌کند. «این رو به عنوان مدیر پلی استیشن استودیو می‌گویم و این جور بازی ها چیزی هستند که به خاطرشان شناته شده‌ایم: داستان‌هایی زیبا و خوش ساخت، آن هم در زمانه‌ای که شما را به وقت صرف کردن دعوت می‌کند. این لذتی است که من در برخی بازی‌ها داشته‌ام. این امر در بازی های تک نفره، روایت محور و شخصیت محور که بر روی آن ها کار کرده ام نیز صدق می کند و حال در اینجا، با استودیویهای خیلی خوبی در پلی استیشن قرار است که کار کنم.»

در نوامبر 2019 انتصاب هرمان هالست به عنوان مدیر PlayStation Studios اعلام شد. سر او بسیار شلوغ است و برنامه های بلند مدت بسیاری را برای بازی های سونی، از جمله آی پی های جدید و سری های قدیمی دارد. وقتی که او درگیر رید استودیوی جدید یا ساخت ایده نو نیست، با بسیاری از رؤسای استودیوها همکاری می‌کند. همچنین او به عنوان مهره ای مهم در تغییر روند سونی از یک کمپانی صرفاً گیمینگی به کمپانی‌ای چندرسانه‌ای نیز به شمار می آید و آن ها را در روند تطبیق خود یاری می‌دهد. در بسیاری از لحاظ، هالست گریلا گیمز را به عنوان محیطی معرفی می‌کند که در حرفه خود بسیار به او کمک کرده است. «فکر می‌کنم که این استودیو به من کمک کرد تا به یک تولید کننده فعال تبدیل بشم و همه چیز برای ساختن یک بازی را بفهمم.»

بیشتر بخوانید :  ۱۰ تیم دونفره برتر در تاریخ بازی‌های ویدیویی

یان-برت فن بیک، کارگردان هنری استودیوی گریلا گیمز درباره او می‌گوید «هرمان یک فیلسوف است که به عمل تصمیم گیری با یک پروسه زمان گذاشتن، مطالعه و تحلیل نزدیک می‌شود. او وقت زیادی را صرف پیدا کردن مجموعه عظیمی از دیدگاه ها، مباحثات و نظرات می گذارد تا یک چارچوب بزرگ تر برای تصمیم گیری بیابد که به او کمک می کند تا تصمیم بهتری را بگیرد. این یک شیوه «هلندی» از مدیریت است: همه گیر، شفاف، مرحله به مرجله و تا حدودی محافظه کارانه.»

کاملاً شفاف است که هالست عاشق بازی های ویدئویی و نحوه کارکر آن ها است، اما او همچنین در رابطه با ریسک کردن و گرفتن تصمیم های بزرگ نیز بسیار مشتاق است. تغییر فاز از سری کیلزون به سری هورایزن زیرو دان در گریلا گیمز، برای او درسی بزرگ بود که او در تصمیم گیری های خود در استودیو های پلی استیشن نیز قرار است که استفاده کند. «تیم های خودمان را به جسارت تشویق می‌کنم و آن ها جسور هستند، ولی باید پشت آن ها نیز باشم. فکر می کنم تیم هایمان بسیار شجاع هستند و فقط به خاطر کل فرانچایزها نیست، بلکه رفتن به اسطوره شناسی نوردیک در گاد آف وار است یا در ساختار روایی The Last of Us II و ساختن تجربه ای خوب برای کاربر است که او را کمی از راحتی خود در می آورد. من از این ها حمایت می کنم. می خواهم که محدودیت ها را در نوردیم و مرزهای مدیوم خود و هنر داستان گویی را بشکنیم. فکر می کنم که این دلیل کاری است که در پلی استیشن انجام می دهیم.»

هنگامی که هالست به آینده نگاه می‌کند، همچنان بازی های انحصاری سونی را بخش بزرگی از پلی استیشن می داند. با این حال، برخی از این موارد در حال تغییر است. برخی بازی ها بر روی رایانه های شخصی منتشر شده اند مانند Days Gone و Horizon Zero Dawn. با این حال بازی MLB The Show استثنایی است که بر روی اکس باکس نیز منتشر شده است. به عقیده هالست، این که بخش رسانه‌ای لیگ بیسبال بزرگ (MLB Advanced Media) ناشر این بازی بر روی Xbox بوده است، باعث می شود که کار سونی چندان زیاد به عنوان عرضه انحصاری های خود بر روی اکس باکس به نظر نرسد.

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

`