Returnal

نقد و بررسی Returnal | روگ لایکی خوب! نه بیشتر – نه کمتر

بازی های مرتبط

مدت زمان زیادی از انتشار کنسول نسل نهمی کمپانی سونی نگذشته است. به هر حال این کمپانی تمام تلاش خود را کرده تا به بهترین شکل ممکن، از پلی استیشن ۵ پشتیبانی کند و همچنین مخاطبان را با ویژگی‌های منحصر به فرد این کنسول، آشنا سازد. قدرتمند‌ترین سخت افزار‌ها نیز بدون حضور یک نرم‌افزار کاربردی، بی‌استفاده و کم‌اهمیت به نظر می‌رسند. در همین ابتدای مطلب قصد دارم به نکته‌ای اشاره کنم: Returnal به منزله‌ی نرم‌افزاری است که جلوه‌ی جدیدی به پلی استیشن ۵ می‌دهد و آن را از گذشته، ارزشمند‌تر می کند. کارنامه‌ی استودیوی توسعه دهنده‌ی این اثر یعنی Housmarque چندان درخشان نبود و شاید همین موضوع سبب شد که قشر کثیری از بازی کنندگان، نسبت به اخبار و اطلاعات منتشر شده پیرامون ریترنال، بی‌اهمیت باشند.

Returnal

Returnal به منزله‌ی نرم‌افزاری است که جلوه‌ی جدیدی به پلی استیشن ۵ می‌دهد و آن را از گذشته، ارزشمند‌تر می کند

اگر بخواهم صادقانه بگویم، بنده نیز توجه چندانی نسبت به مارکتینگ این اثر نداشتم و حتی فکر نمی‌کردم که ریترنال بتواند در این حد و اندازه واقع شود. به هر حال قضاوت زودهنگام در هر امری، اشتباه به شمار می‌آید. در این مطلب تصمیم گرفتم تا اندکی در خصوص نکات مثبت و منفی این بازی با شما مخاطبان عزیز، صحبت کنم. پس اگر تمایل دارید، در ادامه همراه وب سایت نوین اسپات باشید.

داستان :

اجازه دهید پیش از اینکه به سراغ گیم پلی و موارد مربوط به آن رویم، نگاهی مختصر به داستان Returnal داشته باشیم. داستان، یکی از المان‌هایی است که سبب می‌شود بازی‌کننده، اشتیاق بیشتری برای پیشروی داشته باشد. اما آیا ریترنال بدین صورت عمل کرده است؟ آیا داستان، انگیزه‌ی مضاعفی برای مخاطب ایجاد خواهد کرد؟

تیم نویسنده موفق شده تا خط داستانی نسبتاً خوب و جالبی را برای آن در نظر بگیرد. همه چیز با سفر شخصیت اصلی به فضا صورت می‌گیرد. سِلین یک فضانورد است و این بار تصمیم می‌گیرد تا به سیاره‌ای واقع در محوطه‌ای ناامن و ممنوعه‌ی فضا، سفر کنند. افت و خیز زیادی در داستان ریترنال وجود ندارد. شاید ریترنال بتواند در موارد اندکی با داستانش، مخاطب را سورپرایز کند‌. البته باید به این موضوع اشاره داشت که شروع روند داستانی، بسیار جذاب صورت گرفته و می‌تواند مخاطب را حسابی هیجان زده کند.

باید اعتراف کرد که تمرکز اصلی توسعه دهندگان برای طراحی ریترنال، گیم‌پلی بازی و ارزش تکرار آن می‌باشد. با این حال، به نظر بنده، تیم نویسنده موفق شده تا خط داستانی نسبتاً خوب و جالبی را برای آن در نظر بگیرد. همه چیز با سفر شخصیت اصلی به فضا صورت می‌گیرد. سِلین یک فضانورد است و این بار تصمیم می‌گیرد تا به سیاره‌ای واقع در محوطه‌ای ناامن و ممنوعه‌ی فضا، سفر کند. وی در سفر خود با سیگنالی عجیب و غریب و کمی آشنا روبرو می‌شود. اتفاقاتی رخ می‌دهد و به صورت ناگهانی، سفینه سِلین مشکل پیدا می‌کند. این امر سبب می‌شود که سفینه‌ بر روی سیاره‌ای ناشناخته سقوط کند.
سقوط بر روی این سیاره سبب می‌شود که سوالات بسیار زیادی برای شخصیت اصلی Returnal به وجود آید. از همین رو، سِلین تصمیم می‌گیرد تا کمی بیشتر در این سیاره‌ی ناشناخته گشت و گذار کند و به پاسخ سوال‌هایش، دست یابد.

افت و خیز زیادی در داستان ریترنال وجود ندارد. شاید ریترنال بتواند در موارد اندکی با داستانش، مخاطب را سورپرایز کند‌. البته باید به این موضوع اشاره داشت که شروع روند داستانی، بسیار جذاب صورت گرفته و می‌تواند مخاطب را حسابی هیجان زده کند. در حقیقت با شروع اولین کات‌سین، Returnal سوالات بسیار زیادی را در ذهن شما به وجود می‌آورد و تا انتهای روند، به آن‌ها پاسخ خواهد داد. شاید بتوان نقطه‌ی شروع داستان ریترنال را یکی از بهترین موارد در خصوص روایت دانست.

Returnal

سِلین شخصیت پیچیده‌ای نیست و با پیشروی در روند بازی، با بسیاری از موارد در خصوص او، همانند دوران کودکی‌اش، بیشتر آشنا خواهید شد. طی روند داستانی، شاهد آشکار شدن موارد مهمی در خصوص سلین هستیم. در اواسط روند نیز اتفاق بسیار مهمی برای او رخ می‌دهد. این اتفاق به بهترین شکل ممکن جایگذاری شده و شوک نسبتاً خوبی به مخاطب وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید :  قابلیت‌های منحصر به فرد مایلز در Spider-Man: Miles Morales

سِلین شخصیت پیچیده‌ای نیست و با پیشروی در روند بازی، با بسیاری از موارد در خصوص او، همانند دوران کودکی‌اش، بیشتر آشنا خواهید شد. طی روند داستانی، شاهد آشکار شدن موارد مهمی در خصوص سلین هستیم. در اواسط روند نیز اتفاق بسیار مهمی برای او رخ می‌دهد. این اتفاق به بهترین شکل ممکن جایگذاری شده و شوک نسبتاً خوبی به مخاطب وارد می‌کند. در قسمت‌هایی از بازی، دوربین به زاویه‌ی اول شخص درمی‌آید و لحظات تنش زایی به پرده‌ی تصویر کشیده می‌شوند. این لحظات مهم‌ترین قسمت‌های ریترنال برای روایت داستان هستند. در این سکانس‌های فوق العاده، با پس زمینه‌ی داستانی سلین آشنا می‌شوید و کم کم درک بهتری نسبت به او پیدا می‌کنید. کارگردانی سکانس‌ها واقعا در سطح رضایت بخشی بوده و نمی‌توان ایراد خاصی به آن‌ها وارد کرد.

Returnal

بازی دارای پایان مخفی جالب و منحصر به فرد دیگری نیز می باشد که سبب به وجود آمدن تئوری‌های مختلفی در میان بازی کنندگان شده. به صورت کلی روایت Returnal دارای پیچ و خم های متعدد و همچنین افت و خیزهای کم‌تعداد ولی موثر است. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردم، اکثر تمرکز توسعه‌دهندگان برای ساخت Returnal بر روی گیم پلی و المان های مربوط به آن بوده است اما با این حال داستان جالب و راضی کننده ای برای این اثر تدارک دیده شده که انگیزه مضاعفی را به او اهدا می‌کند.

به صورت کلی باید گفت که ریترنال از رسانه‌ها و فرنچایز‌های بزرگی الهام گرفته. برای مثال طراحی محیط شباهت بسیار زیادی به مجموعه Alien دارد. اما در خصوص گیم‌پلی باید گفت که بازی بیش از هر عنوان دیگری، من را یاد متروید پرایم انداخت. اکثر سکانس‌های مبارزه جذاب طراحی شده‌اند و در برخی از آنها، مخاطب حسابی به چالش کشیده می‌شود. استودیو هاوس مارک تمام تجربه‌ی خود را از ساخت عناوین پیشین، جمع آوری کرده و برای توسعه هرچه بهتر ریترنال استفاده کرده است. حضور چنین عنوانی در ابتدای عمر کنسول پلی استیشن ۵، می تواند یک برگ برنده برای کنسول به شمار رود.

 

گیم پلی :

نوبتی هم که باشد، نوبت به بخش گیم پلی Returnal می رسد. بخشی که مهمترین قسمت بازی را تشکیل می دهد و دارای نقاط مثبت و منفی متعددی است. در پاراگراف‌های بعدی تمام تلاشمان را می‌کنیم تا به اکثر موارد مربوطه اشاره داشته باشیم و بتوانیم نتیجه گیری کلی در خصوص گیم پلی Returnal را ارائه دهیم.

به صورت کلی باید گفت که ریترنال از رسانه‌ها و فرنچایز‌های بزرگی الهام گرفته. برای مثال طراحی محیط شباهت بسیار زیادی به مجموعه Alien دارد. اما در خصوص گیم‌پلی باید گفت که بازی بیش از هر عنوان دیگری، من را یاد متروید پرایم انداخت. نحوه‌ی استفاده از المان‌های مترویدوینیا و همچنین مواردی همانند طراحی نقشه، همه و همه یادآور متروید پرایم می باشد. توسعه دهندگان تصمیم گرفته‌اند که سیستم مبارزات آرکید ولی بسیار لذت بخش و سریعی را برای ریترنال در نظر بگیرند. اکثر سکانس‌های مبارزه جذاب طراحی شده‌اند و در برخی از آنها، مخاطب حسابی به چالش کشیده می‌شود. شاید در نگاه اول به سیستم مبارزات، یاد عنوان Vanquish در خاطرتان تداعی شود. اما تفاوت‌های بسیاری میان سیستم مبارزات این دو بازی وجود دارد. استودیو هاوس مارک تمام تجربه‌ی خود را از ساخت عناوین پیشین، جمع آوری کرده و برای توسعه هرچه بهتر ریترنال استفاده کرده است. حضور چنین عنوانی در ابتدای عمر کنسول پلی استیشن ۵، می تواند یک برگ برنده برای این کنسول به شمار رود.

Returnal

 

در Returnal ، دشمنان بسیاری از هر جهت به شما حمله می‌کنند. برخی از آنها توانایی دارند که از فاصله‌ی نزدیک به شما آسیب برسانند و برخی دیگر نیز توانایی آسیب رساندن از فواصل دورتر را دارند. Returnal از آن دسته عناوینی است که مخاطب را به حرکت مداوم در میدان مبارزه دعوت می‌کند. اگر بخواهید در یک نقطه ساکن بمانید و به تیراندازی به دشمنان بپردازید، بدون شک خواهید باخت. اکثر سکانس‌های مبارزه در محیط‌هایی بسیار گسترده رخ می‌دهد. از همین رو، دشمنان، پیرامون شما را فراگرفته اند و از تمام جهات به شما حمله می کنند. 

بیشتر بخوانید :  شایعه جدید در رابطه با نسخه کامپیوتر بازی Red Dead Redemption 2

عنوان Returnal نیز همانند ساخته‌های پیشین استودیوی هاوس مارک، تمرکز بسیار زیادی بر روی سیستم مبارزات دارد. خوشبختانه مکانیک‌های بسیاری برای بهتر شدن سیستم مبارزات در بازی حضور دارد که هر کدام از آنها رنگ و بوی جدیدی را به این سیستم می‌دهند. شما می توانید شخصیت خود را شخصی سازی کنید و او را به انواع و اقسام اسلحه‌ها مجهز سازید. بیلد‌های متعدد و متفاوتی در دسترس بازی کنندگان قرار خواهد گرفت. این شما و استراتژی‌تان است که نحوه‌ی مبارزات را شکل می‌دهد‌. لازم است تا اشاره‌ای به تنوع دشمنان و نحوه‌ی حمله کردن آنها به شخصیت اصلی داشته باشیم، در Returnal ، دشمنان بسیاری از هر جهت به شما حمله می‌کنند. برخی از آنها توانایی دارند که از فاصله‌ی نزدیک به شما آسیب برسانند و برخی دیگر نیز توانایی آسیب رساندن از فواصل دورتر را دارند. قابلیت جاخالی دادن نیز یکی از حیاتی‌ترین مکانیک‌ها در طول مبارزات به شمار می‌رود. شخصیت اصلی می‌تواند از اکثر حملات دشمنان فرار کند به شرطی که در زمان بندی مناسب، به فشردن کلید مربوط به جا خالی دادن، بپردازد.

باید اظهار داشت که تنوع دشمنان و نقاط قوت و ضعف آن‌ها با وسواس بسیار زیادی طراحی شده و تبدیل به یکی از بهترین قسمت‌های تشکیل دهنده‌ی سیستم مبارزه شده است. Returnal از آن دسته عناوینی است که مخاطب را به حرکت مداوم در میدان مبارزه دعوت می‌کند. اگر بخواهید در یک نقطه ساکن بمانید و به تیراندازی به دشمنان بپردازید، بدون شک خواهید باخت. اکثر سکانس‌های مبارزه در محیط‌هایی بسیار گسترده رخ می‌دهد. از همین رو، دشمنان، پیرامون شما را فراگرفته اند و از تمام جهات به شما حمله می کنند. Returnal مهارت شما در هدف گیری را به چالش نمی‌کشد و در عوض از شما می‌خواهد که در محیط حرکت کنید و همواره با استراتژی‌های مختلف، به دشمنان خود حمل نمایید.

Returnal

الهام گیری از عناوین مختلف به خودی خود موضوع بدی نیست اما گاهی اوقات احساس می‌کنید که Returnal از کمبود خلاقیت در برخی از قسمت‌ها، رنج می‌برد و شاید این موضوع ضربه بزرگی به تجربه‌ی نهایی شما وارد کند.

استودیوی هاوس مارک سیستم ریلود بازی را از مجموعه گیرز آو وار الهام گرفته. بدین ترتیب با فشردن دکمه‌ی ریلود در زمان مناسب، مزایایی به شما تعلق خواهد گرفت تا بتوانید سریعتر دشمنانتان را از بین ببرید. الهام گیری از عناوین مختلف به خودی خود موضوع بدی نیست اما گاهی اوقات احساس می‌کنید که Returnal از کمبود خلاقیت در برخی از قسمت‌ها، رنج می‌برد و شاید این موضوع ضربه بزرگی به تجربه‌ی نهایی شما وارد کند.

 

سیستم پیشروی :

اما بهتر است که از صحبت در خصوص سیستم مبارزات Returnal بگذریم و نگاهی به یکی دیگر از مهمترین بخش‌های ریترنال یعنی سیستم پیشروی داشته باشیم . با پیشروی در بازی موارد متعددی به دست می آورید که برخی از آنها پس از مرگ شخصیت اصلی، در اینونتوری باقی می‌مانند و برخی دیگر نیز از دست می‌روند. اما اگر نقد و بررسی‌های ریترنال از مابقی پایگاه‌های خارجی را مطالعه کرده باشید، متوجه شده اید که برخی از منتقدان ایراداتی را به سیستم پیشروی وارد کردند. به عبارت دیگر، قشر کثیری از مخاطبان اعتقاد دارند که مرگ در Returnal، بهای سنگینی است که بازی کننده بابت عدم تقویت کردن شخصیت اصلی خود، می‌پردازد. پس از هر بار مردن بسیاری از پیشروی‌های شما نابود می‌شود. همچنین باید به این امر اشاره کرد که آپگرید‌های دائمی اندکی در بازی وجود دارند. این آپگرید ها سبب می شوند که درجه سختی کمی کاهش یابد و به سمت بالانس بودن حرکت کند.

شما می توانید با گشت و گذار در محیط های چند لایه‌ی Returnal ، پول رایج بازی را پیدا کنید و از آن برای خرید آیتم‌های مختلف، استفاده نمایید. موضوع اینجاست که پول رایج بازی، به وفور، در آن یافت نمی‌شود و همین امر سبب می‌شود که برای خرج کردن آن و خرید آیتم‌های مختلف، بسیار دقیق عمل کنید.

Returnal

با گشت و گذار در محیط بازی می توانید انگل‌هایی را یافت کنید که به لباس شخصیت اصلی می‌چسبند. هر کدام از این انگل‌ها دارای مزایا و معایب خود هستند. بدین ترتیب این شما هستید که تصمیم میگیرید تا کدام Parasite را استفاده کنید. برای مثال ممکن است یکی از انگل‌ها سبب شود که کول داون برخی از قابلیت‌هایتان افزایش یابد و از طرف دیگر، باعث شود که واحد پولی رایج بازی را بیشتر یافت کنید.

با مفهموم ژانر روگ لایک بیشتر آشنا شویم:

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، عنوان Returnal در ژانر روگ لایک توسعه یافته است. اما به چه عناوینی روگ لایک می گویند؟ چگونه بفهمیم که یک بازی در این ژانر توسعه یافته؟ مشخصه‌های این ژانر چیست ؟ در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که روگ لایک به منزله‌ی زیرمجموعه‌ای به سبک نقش آفرینی شناخته می‌شود. مهمترین ستون‌هایی که سبک روگ لایک بر روی آن استوار شده، ساخته شدن تصادفی محیط‌ها و از دست رفتن پیشروی‌های بازی کننده پس از مرگ شخصیت اصلی، می باشد.

Returnal

شما می توانید به راحتی با Returnal ، برای مدت بسیار زیادی، سرگرم شوید. بازی موارد بسیاری را به مخاطب خود ارائه می دهد که اکثر آنها را در آثار دیگر مشاهده کرده‌ایم. در بسیاری از قسمت‌های گیم پلی ریترنال، عدم خلاقیت مشاهده می‌شود. به هر حال موضوعی که نظر من را بسیار جلب کرد، این بود که بازی توانسته به بهترین شکل ممکن برخی از المان‌های مترویدوینیا را در پیکره‌ی گیم پلی خود بگنجاند و جذابیت بیشتری را به مخاطب ارائه نماید. اضافه شدن این المان‌ها، سبب شده که بیش از هر زمان دیگری در محیط‌ها به جستجو بپردازید. جستجو در محیط زیبا و همچنین خوفناک ریترنال، لذت بسیاری را برای مخاطب خود به همراه دارد.

 


ویژگی های منحصر به فرد کنترلر پلی استیشن ۵، به طرز منحصر به فردی در Returnal مورد استفاده قرار گرفته‌اند. برای مثال هنگام بارش باران، ویژگی هپتیک فیدبک که به منزله‌ی جایگزینی برای ویبره شناخته می‌شود، بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد و به کمک آن می‌توانید بارش باران را بهتر احساس کنید، این حالت وقتی خود را بهتر نشان می دهد که در مکانی ساکن و یا در لحظه ای ارام باران شروع به باریدن کند. درحقیقت هپتیک فیدبک بیش از دکمه های تریگر تطبیق پذیر، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته‌اند. حضور این ویژگی، سبب می شود که محیط بازی  را به صورت بهتری احساس کنید و پیش از گذشته شما را در دنیای ریترنال غرق می کند. هنگامی که سلین قاب عکسی را برمی‌دارد، هپتیک فیدبک، لرزشی کنترل شده را به قسمتهای مخصوصی از دست وارد می‌کند تا مخاطب به صورت بهتری برداشته شدن قاب عکس را احساس کند‌ .


بخش دیگر مربوط به تریگرهای تطبیق پذیر است که در این بازی به خوبی از این قابلیت نیز استفاده شده است؛ تریگر های تطبیق پذیر، سبب شده‌اند که تفاوت میان شلیک‌های اصلی و الترنیتیو را به خوبی احساس کنید. در این بخش مانند تیراندازی های میلیمتری سری کال اف و استفاده دقیق از تریگر خبری نیست، اما بازهم قابلیت استفاده از تریگرهای جدید خود را به شکلی دو حالته نمایان کرده اند.

 

 

گرافیک و صدا :


جلوه‌های بصری Returnal به شدت زیبا و چشم نواز هستند. آن قدر زیبا که گاهی از تماشای محیط سیر نمی‌شوید. نورپردازی خارق العاده‌ای برای این اثر تدارک دیده شده که هیچ‌گونه ایراد و یا کمی کاری در آن مشاهده نمی‌شود. اگر بخواهم بیش از این ادامه دهم، صرفا مجبور هستم که از جلوه‌های بصری و صدا گذاری و باس فایت‌های منحصر به فرد، تعریف و تعریف کنم. فکر نمی‌کنم که این موضوع فایده‌ی چندانی برای مخاطب داشته باشد. اگر موفق شده اید تا به امروز کنسول نسبتا گران قیمت پلی استیشن ۵  را خریداری کنید، ضمن تبریک، به شما پیشنهاد می‌دهم که ریترنال را تجربه کنید.

 

شما عزیزان می‌توانید با مشاهده و دنبال کردن پروفایل بازی Returnal از آخرین اخبار، تریلر ها، نقد و بررسی ها، مقالات و …. مربوط به آن آگاه شوید.

جمع بندی

Returnal روگ لایک استاندارد و خوبی است. تجربه‌ی بازی می‌تواند برای طرفداران این سبک لذت بخش باشد و اوقات خوشی را برای آن‌ها فراهم آورد. بازی به خوبی، برخی از المان‌های مترویدوینیا را در پیکره‌ی خود جای داده و با داستان سُرایی دقیق و هیجان انگیز، سکانس‌های به یاد ماندنی و تنش زا، خود را به یک اثر قابل احترام تبدیل کرده.متاسفانه دست اندر کاران استدیوی هاوس مارک از به کار گرفتن خلاقیت در بسیاری از وجه‌های بازی، خودداری کرده اند. همین موضوع سبب شده که Returnal صرفا به چشم یک روگ لایک استاندارد و خوب به نظر برسد و در برابر بزرگان این ژانر، حرف خاصی برای گفتن نداشته باشد.نهایتا؛ متاسفانه ریترنال توان ایستادن در کنار بازی‌های بزرگِ ساخته شده در ژانر روگ لایک را ندارد.

امتیاز سایت

عالی8

میانگین امتیاز کاربران

عالی8.25

نقاط قوت

  • خلق سیستم مبارزه‌ای آرکید و جذاب
  • اسلحه‌های متعدد
  • مکانیک‌های خوش ساخت و روان
  • طراحی روایتی گیرا
  • جلوه‌های بصری بسیار خوب
  • صداگذاری بسیار دقیق
  • سکانس‌های باس فایت هیجان انگیز
  • طراحی دشمنان متعدد به همراه هوش مصنوعی قابل قبول

نقاط ضعف

  • کمبود خلاقیت در بخش های متفاوت بازی

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Novinspot
`