Resident Evil Village
Resident Evil Village

نقد و بررسی Resident Evil Village | خُلف وعده

بازی های مرتبط

اجازه دهید پیش از اینکه به سراغ نقد و بررسی Resident Evil Village برویم، چند کلامی در خصوص ماهیت و هویت نقد و بررسی صحبت کنیم. اگر بخواهیم مطلبی سالم و بدون ایراد را در حیطه‌ی نقد و بررسی ارائه دهیم، باید از یک موضوع دوری کنیم. این موضوع استفاده از سلیقه‌ی شخصی در نقد و بررسی است. در حقیقت منتقد به هیچ عنوان اجازه ندارد که صحبتی را بدون دلیل بیان کند. سلیقه، امری طبیعی می‌باشد و هر کس حق ندارد که نظر خود را در خصوص هر موضوعی، بدون توجه به موارد فرعی و حاشیه، بیان کند. اما فردی که به عنوان منتقد شروع به نوشتن یک مطلب می‌کند، مجبور است که چارچوب‌هایی را برای خود و درک مطلبش، فراهم آورد. این چارچوب‌ها بر اساس مبانی تعریف شده برای یک فرنچایز و یا یک محصول می‌باشد. در این مطلب قصد داریم که جدیدترین نسخه‌ی منتشر شده از مجموعه رزیدنت اویل را نقد و بررسی کنیم.

Resident Evil Village

Resident Evil Village تلاش کرده که موارد متفاوتی را در خود جای دهد و بتواند نظر قشر کثیری از مخاطبان را جلب کند. توسعه‌دهندگان در تحقق این امر، تا حدودی موفق بوده‌اند و در برخی از زمینه‌‌ها، نتوانسته اند که رضایت بنده را به عنوان یک طرفدار صنعت بازی‌های ویدیویی به همچنین مجموعه‌ی رزیدنت اویل، برآورده کنند. عذرخواهی بنده را بابت مقدمه طولانی، پذیرا باشید. در ادامه همراه وب سایت نوین اسپات باشید تا نگاهی به نقاط قوت و ضعف بازی اندازیم.

کپکام با Resident Evil Village خُلف وعده کرد. نمی‌خواهم رزیدنت اویل ۸ را به عنوان یک بازی بد جلوه دهم. این حرف را می‌زنم زیرا که مارکتینگ بازی و همچنین تک‌تک اظهارات توسعه دهندگان در خصوص رزیدنت اویل ۸، در ذهن بنده هک شد و توقع داشتم که تمامی آن‌ها عملی شود.

کپکام با Resident Evil Village خُلف وعده کرد. نمی‌خواهم رزیدنت اویل ۸ را به عنوان یک بازی بد جلوه دهم. این حرف را می‌زنم زیرا که مارکتینگ بازی و همچنین تک‌تک اظهارات توسعه دهندگان در خصوص رزیدنت اویل ۸، در ذهن بنده هک شد و توقع داشتم که تمامی آن‌ها عملی شود. اما هنگامی که خط داستانی را به اتمام رساندم، کمی ناامید شده بودم. حس عجیبی به من دست داده بود نمی دانستیم که بابت کم کاری‌ها ناراحت و یا بابت سکانس های لذت بخشی پشت سر گذاشتم، خوشحال باشم. مثل همیشه در ابتدای این مقاله نقد و بررسی به سراغ خط داستانی و شخصیت‌ها می رویم تا نگاهی به نقاط ضعف و قوت این بخش اندازیم. در یک طرف ترازو، روایتی بسیار جذاب و هیجان انگیز با سکانس های منحصر به فرد را داریم که مخاطب را برای به پایان رساندن خط داستانی و تماشای کاتسین پایانی، وسوسه می‌کنند و در طرف دیگری از ترازو، شخصیت پردازی های نه چندان لذت بخش مشاهده می‌شود.

Resident Evil Village

Resident Evil Village یکی از جذاب‌ترین و منحصر به فرد‌ترین روایت‌‌ها را در تاریخ مجموعه رزیدنت اویل دارد. اکثر داستان‌های این فرنچایز به صورت نمادین روایت می‌شدند و رزیدنت اویل ۸ نیز از این قاعده مستثنا نیست. . یکی از مهمترین نقاط قوت در خصوص داستان رزیدنت اویل ۸، پر کردن حفره های داستانی به وجود آمده در نیمه‌ی اول بازی، می‌باشد. اتفاقات متعددی در روند داستانی رخ می‌دهد که تمامی آنها به بهترین شکل ممکن، جایگذاری شده‌اند.

در همین ابتدا باید بگویم که Resident Evil Village یکی از جذاب‌ترین و منحصر به فرد‌ترین روایت‌‌ها را در تاریخ مجموعه رزیدنت اویل دارد. اکثر داستان‌های این فرنچایز به صورت نمادین روایت می‌شدند و رزیدنت اویل ۸ نیز از این قاعده مستثنا نیست. همه چیز از یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی شروع می‌شود. کریس ردفیلد، همسر شخصیت اصلی را به قتل می‌رساند. یکی از مهمترین نقاط قوت در خصوص داستان رزیدنت اویل ۸، پر کردن حفره های داستانی به وجود آمده در نیمه‌ی اول بازی، می‌باشد. به عبارت دیگر، ممکن است در نیمه‌ی اول بازی، با سکانس‌هایی روبرو شوید که برخا عجیب و غریب و شاید کاملاً غیر منطقی به نظر برسند اما با ادامه‌ی روند و پیشروی در خط داستانی، بازی به بسیاری از سوالات شما پاسخ خواهد داد. اکثر پاسخ‌های ارائه شده، منطقی و قابل قبول به نظر می رسند و نمی‌توان خرده‌ای به آن گرفت. اتفاقات متعددی در روند داستانی رخ می‌دهد که تمامی آنها به بهترین شکل ممکن، جایگذاری شده‌اند. روایت و داستان Resident Evil Village هیجان انگیز و دارای پیچیدگی‌های اندکی می باشد. بدون شک هیچ طرفداری انتظار یک داستان بسیار پیچیده را از این مجموعه ندارد و خوشحالیم که توسعه‌دهندگان روایت را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که تعادل را همواره حفظ می‌کند.

Resident Evil Village

در سکانس‌‌های پایانی، شاهد قوت گرفتن دیالوگ‌ها و پرداخت بهتر شخصیت‌ها می‌باشیم. بازی شما را به بهترین شکل ممکن برای رسیدن به خط پایان آماده می‌کند. در آن لحظه است که برای اولین بار، با اعمال شخصیت اصلی، همذات پنداری می کنید.

 

پایان بندی Resident Evil Village زیباست. به هیچ وجه قصد ندارم که کوچکترین اشاره‌ای به اتفاقات رخ داده در این سکانس کنم ولی پایان‌بندی به گونه ای نوشته شده که خبر از انتشار رزیدنت اویل 9 در سال‌های آینده را می‌دهد. اما نکته‌ی درخشان در خصوص این پایان‌بندی، بستن پرونده‌ی داستان رزیدنت اویل ۸ است. در سکانس‌‌های پایانی، شاهد قوت گرفتن دیالوگ‌ها و پرداخت بهتر شخصیت‌ها می‌باشیم. بازی شما را به بهترین شکل ممکن برای رسیدن به خط پایان آماده می‌کند. در آن لحظه است که برای اولین بار، با اعمال شخصیت اصلی، همذات پنداری می کنید. اما صحبت از شخصیت پردازی و همذات پنداری شد. اجازه دهید تا به سراغ کفه‌ی خالی ترازو برویم و نگاهی به بزرگ‌ترین مشکل Resident Evil Village در بخش داستانی اندازیم.

 

بیشتر بخوانید :  شایعات جدیدی در خصوص Resident Evil 8 منتشر شد

شخصیت‌پردازی ایتن افتضاح است. هنوز هم نمی‌توان با این شخصیت همذات پنداری و یا حتی ارتباط برقرار کرد. این موضوع، برای مجموعه‌ی رزیدنت اویل که شخصیت های دوست داشتنی و منحصر به فردی را به صنعت بازی‌های ویدئویی معرفی کرده است، غیر قابل قبول می باشد. ایتن در بسیاری از سکانس‌ها به صورت احمقانه‌ای برخورد می‌کند. تهیه کننده اجرایی بازی در مصاحبه‌های خود پیش از انتشار رسمی رزیدنت اویل ۸، اظهار داشت که پرداخت بسیار زیادی بر روی شخصیت اعمال شده و این گفته دروغی بیش نبود.


شخصیت‌پردازی ایتن افتضاح است. هنوز هم نمی‌توان با این شخصیت همذات پنداری و یا حتی ارتباط برقرار کرد. این موضوع، برای مجموعه‌ی رزیدنت اویل که شخصیت های دوست داشتنی و منحصر به فردی را به صنعت بازی‌های ویدئویی معرفی کرده است، غیر قابل قبول می باشد. ایتن در بسیاری از سکانس‌ها به صورت احمقانه‌ای برخورد می‌کند. در برخی شرایط، بدون هیچ دلیلی عصبانی می‌شود و در برخی شرایط که نیازی به عصبانی شدن نیست، شروع به داد زدن می‌کند. در برخی از سکانس‌ها، عکس العمل‌های ایتن واقعاً خنده‌دار است و به هیچ وجه نمی‌توان چنین موضوعی را از سمت سازندگان رزیدنت اویل، قبول کرد. به صورت بی‌تعارف باید گفت که پتانسیل نسبتاً زیادی برای تبدیل شدن ایتن به یک قهرمان محبوب در مجموعه بازی‌های رزیدنت اویل وجود داشت اما این امر در Resident Evil Village محقق نشد. حال اولین خُلف وعده‌ی کمپانی کپکام در خصوص رزیدنت اویل ۸ میرسیم. تهیه کننده اجرایی بازی در مصاحبه‌های خود پیش از انتشار رسمی رزیدنت اویل ۸، اظهار داشت که پرداخت بسیار زیادی بر روی شخصیت اعمال شده و این گفته دروغی بیش نبود.

اما در خصوص شخصیت‌های منفی Resident Evil Village هم باید صحبت داشت. ایده‌ی کلی استفاده شده برای ساخت شخصیت‌های منفی رزیدنت اویل ۸، بسیار جذاب به نظر می‌رسد. همچنین ظاهر و ویژگی‌هایی که برای هرکدامشان طراحی شده، فوق العاده است. منتها مشکل بسیار بزرگی در مقوله پرداخت شخصیت‌های منفی این اثر دیده می‌شود و آن هم چیزی نیست جز عدم ارائه‌ی توضیحات کافی در خصوص هر کدام از این کاراکترهای شرور.

Resident Evil Village

به شخصه خیلی دوست داشتم تا اطلاعات بیشتری در خصوص پس زمینه‌ی داستانی Beneviento به دست آورم اما حتی با مطالعه‌ی تمام یادداشت‌ها و توجه به دیالوگ‌ها، نتوانستم درک بهتری در خصوص Beneviento به دست آورم. هنگامی که وارد خانه‌ی او می شوید، تابلویی را مشاهده می کنید که تصویر زیبای این شخصیت را نمایان می‌کند. حس کنجکاوی مخاطب، با تماشای این تصویر، بیشتر و بیشتر می‌شود و هر چه به سمت جلو پیشروی می‌کنید، این حس تقویت می‌گردد. اما متاسفانه نتوانستم آنطور که می‌خواهم، پس زمینه‌ی داستانی Beneviento را متوجه شوم.

 

بازی به گونه ای طراحی شده که در هر قسمت از آن، با شخصیت‌  منفی مخصوصی روبه‌رو می‌شویم. هر منطقه با معماری متفاوتی طراحی شده و ارجاعاتی به یکی از شخصیت‌های منفی دارد. تمام این موارد دست در دست هم می‌دهند تا بازی کننده برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص شخصیت منفی، تشنه شود اما شاید این عطش، تا انتها، برطرف نگردد. به شخصه خیلی دوست داشتم تا اطلاعات بیشتری در خصوص پس زمینه‌ی داستانی Beneviento به دست آورم اما حتی با مطالعه‌ی تمام یادداشت‌ها و توجه به دیالوگ‌ها، نتوانستم درک بهتری در خصوص Beneviento به دست آورم. هنگامی که وارد خانه‌ی او می شوید، تابلویی را مشاهده می کنید که تصویر زیبای این شخصیت را نمایان می‌کند. حس کنجکاوی مخاطب، با تماشای این تصویر، بیشتر و بیشتر می‌شود و هر چه به سمت جلو پیشروی می‌کنید، این حس تقویت می‌گردد. اما متاسفانه نتوانستم آنطور که می‌خواهم، پس زمینه‌ی داستانی Beneviento را متوجه شوم. کپکام سرمایه گذاری زیادی برای شخصیت های منفی رزیدنت اویل ۸ کرد اما نتوانست به بهترین شکل ممکن از پتانسیل نهفته‌ی آنها استفاده کند. تنها با گذشت ۵ ساعت از روند گیم پلی، متوجه می‌شوید که لیدی دیمیتریسو وسیله‌ای برای بازار گرمی بوده و به هیچ وجه پرداختی بر روی آن صورت نگرفته است. همچنین نویسندگان نتوانسته‌اند که به صورت دقیق، رابطه‌ی بین چهار شخصیت منفی اصلی و میراندا را به پرده‌ی تصویر بکشند. در طول بازی متوجه سرنخ‌هایی که خبر از اختلاف میان طرفین می‌دهند، به دست خواهیم آورد اما باز هم در کسب اطلاعات کافی، ناکام خواهیم ماند.

بدترین موضوع در خصوص شخصیت پردازی کاراکترهای منفی Resident Evil Village نیز همین است. آنها به ظاهر فوق العاده به نظر می‌رسند و همین موضوع سبب می‌شود که برای شناخت بیشترشان، وسوسه شوید اما متاسفانه پاسخ قابل قبولی برای این وسوسه‌ها در نظر گرفته نشده است.

در حقیقت رزیدنت اویل ۸ با بازی که کپکام به مخاطبان وعده داده بود، فاصله‌ی بسیار زیادی دارد. به خاطر دارم که کارگردان اجرایی این اثر در مصاحبه‌های متعدد خود، وعده‌های بسیار زیادی در خصوص حضور معما های متعدد و منحصر به فرد در رزیدنت اویل ۸ را داده بود. خوشبختانه بازی دارای معماهای خوش ساختی است اما متاسفانه تعداد آنها بسیار کم می باشد. کیفیت معماهای Resident Evil Village به هیچ وجه در حد نسخه‌های کلاسیک این مجموعه نیستند و این موضوعی آزاردهنده است.

بیشتر بخوانید :  DOOM 64 دارای چپتر جدیدی خواهد بود

 

آیا Resident Evil Village در بخش گیم پلی خوب عمل کرده؟ در این قسمت نیز شاهد حضور ترازویD با کفه‌های خالی و پر می‌باشیم. در حقیقت قسمت‌هایی از گیم پلی رزیدنت اویل ۸ بسیار عالی و منحصر به فرد طراحی شده‌اند ولی در موارد دیگر، شاهده کم کاری‌هایی هستیم. ادعاهای بسیار زیادی در خصوص بخش گیم پلی رزیدنت اویل ۸ صورت گرفت. قسمتی از این ادعاها، دروغی بیش نبودند. در حقیقت رزیدنت اویل ۸ با بازی که کپکام به مخاطبان وعده داده بود، فاصله‌ی بسیار زیادی دارد. به خاطر دارم که کارگردان اجرایی این اثر در مصاحبه‌های متعدد خود، وعده‌های بسیار زیادی در خصوص حضور معما های متعدد و منحصر به فرد در رزیدنت اویل ۸ را داده بود. خوشبختانه بازی دارای معماهای خوش ساختی است اما متاسفانه تعداد آنها بسیار کم می باشد. کیفیت معماهای Resident Evil Village به هیچ وجه در حد نسخه‌های کلاسیک این مجموعه نیستند و این موضوعی آزاردهنده است. البته باید به این نکته اشاره داشت که در دو و یا سه سکانس از بازی، شاهد معما‌های سرگرم کننده و خوش ساختی هستیم که انتظارات ما را برآورده می‌کند اما مابقی سکانس‌های فکری، بسیار سطحی و ساده هستند. به خاطر دارم که هنگام تجربه‌ی نسخه های کلاسیک این فرنچایز در سالیان بسیار دور، بارها و بارها در نقشه گم می‌شدم برای استفاده از آیتم‌های مختلف، به مشکل برمی‌خورد. چنین موضوعاتی به هیچ وجه در رزیدنت اویل ۸ جای نگرفته. البته ساده سازی پیکره‌ی بازی‌های ویدیویی در سال‌های اخیر، بحثی است که تبدیل به گل سرسبد فروم‌های گیمینگ شده. اما هم بنده و هم شما می‌دانیم که ساخت بازی های چالش برانگیز و قرار دادن بخش‌های فکری در قسمت‌های مختلف گیم پلی، در نهایت به کاهش فروش و حتی زیان به شرکت سازنده، ختم می‌شود. هر بازه‌ی زمانی، تشکیل شده از مخاطبانی است که موضوع متفاوتی را خواستار هستند و امروزه اکثر بازی کنندگان، تمایل بسیار زیادی به روند اکشن دارند. چنین موضوعی به سلیقه‌ی آنها باز می‌گردد و به هیچ وجه نمی‌خواهم از آن خورده یا ایراد بگیرم. بسیاری از عناوین مورد علاقه‌ی بنده نیز در همین ژانر توسعه یافته‌اند.

اما به سراغ یکی دیگر از دروغ‌های کپکام، هنگام مارکتینگ Resident Evil Village ، برویم. این کمپانی در گذشته اظهار داشت که مدیریت اینونتوری، نقش بسیار مهمی را در بازی ایفا خواهد کرد. متاسفانه این حرف به هیچ وجه صحت ندارد.

اما به سراغ یکی دیگر از دروغ‌های کپکام، هنگام مارکتینگ Resident Evil Village ، برویم. این کمپانی در گذشته اظهار داشت که مدیریت اینونتوری، نقش بسیار مهمی را در بازی ایفا خواهد کرد. متاسفانه این حرف به هیچ وجه صحت ندارد. به خاطر ندارم که حتی یکبار با کمبود فضا در اینونتوری مواجه شده باشم. ریمیک رزیدنت اویل ۲ مثال بسیار خوبی برای مبحث مدیریت اینونتوری بود. در رزیدنت اویل ۸، درست مانند رزیدنت اویل ۴، تجهیزات و اسلحه‌های خودتان را داخل کیفی قرار می‌دهید که از مربع‌های کوچک تشکیل شده. هر کدام از تجهیزات شما، وابسته به فاکتورهای مختلف، مقداری از فضا را اشغال خواهند کرد. همچنین با پیشروی در روند داستانی به از بین بردن دشمنان و در نهایت کسب واحد پولی بازی، می‌توانید به سراغ فروشنده بروید و اینونتوری خود را گسترش دهید.

Resident Evil Village

اما یکی از بهترین نکات در خصوص گیم پلی Resident Evil Village ، روند بسیار منحصر به فرد آن می‌باشد. می توان به جرات گفت که روند گیم‌پلی، هیچگاه از تب و تاب نخواهد افتاد و تا نقطه‌ی پایانی، بازی کننده را هیجان‌زده نگاه می‌دارد. رزیدنت اویل ۸ همواره موارد جدیدی را برای ارائه به مخاطب خود دارد. معماری محیط‌ها، متفاوت از یکدیگر هستند و پیشروی در هر کدام از آنها، به استراتژی مخصوصی نیاز دارد. به صورت کلی می‌توان متوجه شد که توسعه دهندگان وسواس بسیار زیادی بر روی طراحی مراحل و سکانس‌های Resident Evil Village داشته اند. بازی مملو از سناریوهای مختلف و دوست‌داشتنی و با کیفیت می‌باشد که لحظات به یادماندنی و فوق العاده‌ای را برای مخاطب، رقم خواهند زد. این سناریوها از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و هیچگاه تکراری نمی شوند. شاید تا به اینجای مطلب، بیشتر به گله و شکایت در خصوص رزیدنت اویل ۸ پرداختم اما این موضوع به دلیل بد بودن بازی نیست. اکثر ناراحتی‌های من از مارکتینگ دروغینی بود که برای بازی در نظر گرفته شد. کپکام دروغ های بسیار زیادی را برای افزایش میزان پیش خرید این اثر، اعلام کرد.

Resident Evil Village

 

منطقه‌ی روستا در Resident Evil Village به منزله‌ی پایگاه شما به شمار می‌رود. ازطرق  این منطقه، می‌توانید به قسمت‌های مختلف نقشه دسترسی داشته باشید. این دسترسی به صورت پلکانی گسترده می‌شود. به صورت کلی باید گفت که رزیدنت اویل ۸ به هیچ وجه بازی پیچیده‌ای نیست و شاید هیچ گاه در آن سرگردان نشوید. همه چیز به گونه ای طراحی شده که مخاطب بدون برخورد با هیچ مانعی، به پیشروی بپردازد. حقیقت امر اینجاست که بازی شما را سرگردان نگاه نمی‌دارد و همیشه مسیر مستقیمی در پیش‌رویتان قرار دارد.

 

منطقه‌ی روستا در Resident Evil Village به منزله‌ی پایگاه شما به شمار می‌رود. ازطرق  این منطقه، می‌توانید به قسمت‌های مختلف نقشه دسترسی داشته باشید. این دسترسی به صورت پلکانی گسترده می‌شود. به خاطر دارم که پیش از انتشار رسمی رزیدنت اویل ۸، تهیه کننده‌ی ارشد بازی در طی مصاحبه‌ای اظهار داشت که امر جستجو در محیط نیمه باز این اثر، نقش بسیار پر رنگی ایفا خواهد کرد. اما آیا این حرف صحت دارد؟ و یا دوباره با یکی دیگر از دروغ‌های این کمپانی ژاپنی برای افزایش هیجان بازی کنندگان طرف هستیم ؟ به صورت کلی باید گفت که رزیدنت اویل ۸ به هیچ وجه بازی پیچیده‌ای نیست و شاید هیچ گاه در آن سرگردان نشوید. همه چیز به گونه ای طراحی شده که مخاطب بدون برخورد با هیچ مانعی، به پیشروی بپردازد. حقیقت امر اینجاست که بازی شما را سرگردان نگاه نمی‌دارد و همیشه مسیر مستقیمی در پیش‌رویتان قرار دارد. لازم نیست که برای پیشروی به جستجو در محیط  بپردازید. همچنین بازی آنقدر بزرگ و گسترده نیست که بتوان ساعت‌ها در آن غرق شد و موارد مخفیِ متعددی را پیدا کرد. جستجوی بیش از حد، مدل‌های جدیدی از اسلحه و یا جواهرات مختلف را نصیب شما می کند نه بیشتر!

بسیاری از قسمت‌های Resident Evil Village به صورت خلاصه طراحی شده. در حقیقت کپکام اظهار داشت که برای به اتمام رساندن خط داستانی این اثر، بازی کنندگان به حداقل ۱۲ تا ۱۵ ساعت زمان نیاز دارند. پس از به اتمام رساندن بازی متوجه می‌شوید که توسعه دهندگان در خصوص این موضوع نیز دروغ گفته بودند. در درجه‌ی سختی متوسط، به صورت میانگین به شش الی هشت ساعت زمان، برای به اتمام رساندن به خط داستانی، نیاز دارید. با وجود این که طراحی مراحل مختلف و گیم پلی در سطح خوبی قرار دارد و ایده‌های مختلفی را می‌توان در آن یافت کرد، اما متاسفانه گاهی حس می‌کنید که یک سکانس، زودتر از آنچه انتظار داشتید، به پایان می رسد.

Resident Evil Village

در حقیقت چالش خاصی برای نابود کردن باس فایت‌ها وجود ندارد و بازی کننده تنها مجبور به شلیک های پیاپی، می‌باشد. روند تکراری مبارزه با این دشمنان، از جذابیت کلی رزیدنت اویل ۸ می‌کاهد و اجازه نمی‌دهد که بازی همواره در اوج بماند . کمپانی کپکام، با عجله این بازی را ساخته و مشخصاً قصد نداشته که بهترین و کاملترین نسخه‌ی رزیدنت اویل را توسعه دهد.

بیشتر بخوانید :  دانلود بازی Darksiders Genesis برای PC

 

لازم به ذکر است که Resident Evil Village روند اکشن‌تری نسبت به نسخه‌ی هفتم دارد و همچنین میزان ترس و اضطراب بازی نسبت به نسخه‌ی مذکور، کاهش داشته. به هر حال بدین گونه نیست که رزیدنت اویل ۸ عاری از هرگونه سکانس و یا قسمت های ترسناک و دلهره آور باشد. ولی موضوع اصلی اینجاست که بازی در اکثر اوقات، نمی‌تواند با القای یک داستان و یا پس زمینه داستانی ترسناک و همچنین اتمسفر، مخاطب خود را بترساند. اکثر سکانس‌ها و یا لحظات ترسناک رزیدنت اویل ۸، در جامپ اسکرهای متعدد خلاصه شده‌اند.

راستش توقع داشتم که توسعه دهندگان، سکانسهای ویژه‌ای را برای باس فایت‌ها در نظر بگیرند. از آنجایی که حول محور این شخصیت‌های منفی، تبلیغات بسیار زیادی صورت گرفته بود، انتظار مخاطبان بابت سکانس های منحصر به فرد و سناریوهای مختلف در مبارزه با باس فایت‌ها، افزایش پیدا کرده بود. اما متاسفانه، سکانس‌های مبارزه با این دشمنان از جذابیت چندانی برخوردار نیستند و به وضوح می‌توان پتانسیل هدر رفته در آنها را مشاهده کرد. در حقیقت چالش خاصی برای نابود کردن باس فایت‌ها وجود ندارد و بازی کننده تنها مجبور به شلیک های پیاپی، می‌باشد. روند تکراری مبارزه با این دشمنان، از جذابیت کلی رزیدنت اویل ۸ می‌کاهد و اجازه نمی‌دهد که بازی همواره در اوج بماند . کمپانی کپکام، با عجله این بازی را ساخته و مشخصاً قصد نداشته که بهترین و کاملترین نسخه‌ی رزیدنت اویل را توسعه دهد. Resident Evil Village در بهترین حالت، دنباله‌ای خوب برای رزیدنت اویل ۷ می باشد که توانست محبوبیت زیادی بین طرفداران بازی‌های ترسناک، به دست آورد. رزیدنت اویل ۸ به دور از جاه‌طلبی قدم بر‌میدارد و به نظر می‌رسد که از ریسک کردن، می‌ترسد.

Resident Evil Village

مقوله‌ی صداگذاری در Resident Evil Village به شدت فوق العاده و قابل تحسین است. توسعه‌دهندگان وسواس بسیار زیادی را برای طراحی این بخش، به خرج داده‌اند و این موضوع به وضوح مشخص است. صداگذاری بی عیب و نقص رزیدنت اویل ۸ سبب شده که پرسه زدن در راهروها ، بسیار هیجان انگیزتر به نظر برسند. همچنین تقابل با دشمنان، به لطف صداگذاری دقیق، فوق العاده هستند.

موتور گرافیکی جدید کمپانی کپکام توانایی به تصویر کشیدن جلوه‌های بصری خیره کننده‌ای  را دارد. رزیدنت اویل ۸ اولین استفاده‌ی این کمپانی از موتور گرافیکی RE ENGINE در نسل نهم کنسول‌ها بود. بازی بر روی پلتفرم‌های مقصد از تکنولوژی ری تریسینگ پشتیبانی می‌کند. رزیدنت اویل ۸ زیباست و تکسچرهای پرجزئیات و نور پردازی دقیق و استفاده از رنگ های مناسب، مهمترین دلایل برای زیبا شدن بازی به شمار می‌روند.

در انتها باید گفت که رزیدنت اویل 8 بازی بدی نیست اما کمبودهای بسیار زیادی دارد. به هر حال تجربه‌ی این اثر برای طرفداران رزیدنت اویل و  همچنین عزیزانی که نسخه‌ی هفتم را تجربه کرده اند، واجب است.

با مشاهده و دنبال کردن پروفایل بازی Resident Evil Village از آخرین اخبار، ‌تریلرها، نقد و بررسی‌ها، مقالات و … مربوط به آن آگاه شوید.

 

جمع بندی

عنوان Resident Evil Village بد نیست اما با محصولی که کپکام به ما وعده داد، فاصله‌ی بسیار زیادی دارد. مارکتینگ دروغینی که برای این اثر در نظر گرفته شد، جَوی پوشالی را برای آن فراهم آورد. متاسفانه رزیدنت اویل ۸ آن بازی ترسناک و مفصل و معمایی که کپکام برای ما توصیف کرد و قصد داشت که مجموعه‌ی رزیدنت اویل را به سمت جلو هدایت نماید، نبود.

امتیاز سایت

خوب7.2

میانگین امتیاز کاربران

پیشنهاد وِیژه10.00

نقاط قوت

  • جلوه‌ی بصری زیبا
  • طراحی مراحل فوق العاده
  • صداگذاری بی نظیر
  • پایان بندی مناسب
  • روایت خوب
  • برخی از سکانس‌ها به شدت طراحی مطلوبی دارند و مخاطب را در خود غرق می‌کنند

نقاط ضعف

  • شخصیت پردازی بد ایتن
  • عدم شفاف سازی در خصوص پیش زمینه‌ی داستانی شخصیت‌های منفی و هدر رفتن پتانسیل مربوطه
  • سکانس های معمایی رضایت بخش، تعداد کمی دارند
  • سکانس‌های باس فایت پتانسیل بسیار زیادی برای رسیدن به سطحی بالاتر، داشتند.
  • نبود چالش برای مدیریت اینونتوری
  • کم اهمیت بودن المان جستجو در محیط
  • باس فایت پایانی ‍‍‍‍!

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

`