Cyberpunk 2077

نقد و بررسی بازی Cyberpunk 2077 | جاه طلبی‌ ناکام CD Projekt

بازی های مرتبط

شاید باورش کمی سخت باشد، اما نهایتاً Cyberpunk 2077 در دسترس تمام پلتفرم‌های مقصد قرار گرفت. کمپانی سی دی پراجکت رد هزینه و زمان بسیار زیادی برای مارکتینگ این اثر در نظر گرفت و به صورت پلکانی، هیجان مخاطبان برای تجربه‌ی بازی را افزایش داد.

Cyberpunk 2077

نام بازی : Cyberpunk 2077

توسعه دهنده: CD Projekt Red

ناشر: CD Projekt

پلتفرم:  کامپیوترهای شخصی و ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ و ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس و پلی استیشن ۵ و استیدیا

پروفایل بازی Cyberpunk 2077

دانلود بازی Cyberpunk 2077 برای PC

دانلود آلبوم موسیقی بازی Cyberpunk 2077

نقد و بررسی این عنوان بر اساس نسخه‌ی کامپیوترهای شخصی (آپدیت ۱.۰۳ – ۱.۰۴) صورت گرفته است.

پیش از عرضه‌ی سایبرپانک 2077 ، شاهد تاخیرهای متعددی در تاریخ انتشار بودیم. این تاخیرها سبب افزایش انتظار مخاطبان شد. می‌دانیم که کمپانی سی دی پراجکت رد در نزد مخاطبان، بسیار محبوب می باشد. این کمپانی برای احترام به شعور مصرف کنندگان پلتفرم کامپیوترهای شخصی، بازی های خود را بدون هیچ گونه قفلی عرضه می‌کند. همچنین پشتیبانی متداوم و توجه به نظر کاربران، سبب شده که محبوبیت این کمپانی به میزان زیادی افزایش یابد. علاوه بر تمام این مسائل، مارکتینگی که برای Cyberpunk 2077 در نظر گرفته شد، بسیار بزرگ و تا حدودی نگران کننده بود. توسعه‌دهندگان در طی سالهای اخیر، وعده‌ی یک بازی بسیار بزرگ و متفاوت را به مخاطبان دادند. صد البته که این روند مارکتینگ سبب شد تا فروش غیر قابل توصیف و فوق العاده‌ای برای سایبرپانک ۲۰۷۷ رقم بخورد اما آیا بازی توانسته تمام انتظارات را برآورده کند؟ آیا سایبرپانک ۲۰۷۷ همان چیزی بود که توسعه دهندگان توصیف می‌کردند؟ در این مقاله قصد داریم که به این سوالات، پاسخ روشنی دهیم.

Cyberpunk 2077

متاسفانه اهداف مالی همواره با اهداف ارزشی در تضاد بوده اند. بدین ترتیب اهداف مالی می‌توانند آسیب‌های بسیار بزرگی به دستاوردهای مختلف وارد کنند. برای مثال اهداف مالی و تجاری کمپانی الکترونیک آرتز توانست شهرت و خوشنامی استودیویِ زبردستی همانند بایوور را کاملا نابود سازد.  مارکتینگ و شیوه‌ی تبلیغاتی که برای سایبرپانک ۲۰۷۷ در نظر گرفته شد، میزان انتظار مخاطبان را افزود و آنها را برای مواجه شدن با عنوانی که تا به حال مشاهده نشده بود، آماده کرد. اما موضوع اینجاست که سایبرپانک ۲۰۷۷ عنوان غیر قابل توصیف و فرای انتظارات نیست. منظور بنده را بد برداشت نکنید، سطح کیفی این اثر بسیار قابل قبول است اما این صحبت‌های توسعه دهندگان و تیم بازاریابی بود که مخاطبان را برای عنوانی جادویی و فرازمینی!!! آماده کرد. در ابتدا که به تجربه‌ی Cyberpunk 2077 پرداختم، حسابی ناامید شده بودم و احساس می‌کردم که سی دی پراجکت نتوانسته از پس وظایف خود، به خوبی برآید اما با گذشت ساعت متعدد، چنین حسی کمرنگ و کمرنگ‌تر و سپس به صورت کامل نابود شد. هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم که کمپانی مخاطب محوری همانند سی دی پراجکت در خصوص موضوع بی‌ارزشی همانند متاکریتیک بازی صحبت کند و برای آن، حواشی ایجاد نماید. اما اگر موافق باشید، به سراغ نقد و بررسی برویم و نگاهی به ساخته‌ی جدید این توسعه‌دهندگان اندازیم. پس در ادامه همراه بنده و وب سایت نوین اسپات باشید.

در اتمسفر سایبرپانک ۲۰۷۷ غرق شوید

Cyberpunk 2077

توسعه دهندگان توانسته‌اند که با تاکید بسیار زیاد بر روی نورپردازی منحصر به فرد در لوکیشن‌های مختلف بازی، حال و هوای سایبرپانکی را به بهترین شکل ممکن به مخاطب خود که در پشت نمایشگر قرار گرفته، انتقال دهند. در حقیقت المان‌هایی همانند موسیقی متن و همچنین دیالوگ‌هایی که از زبان شخصیت های مختلف شنیده می‌شود و نورپردازی، مهمترین نقش‌ها را در ساخت اتمسفر سایبرپانک ۲۰۷۷ ایفا کرده اند.

بدون شک یکی از مهمترین موارد در خصوص Cyberpunk 2077 ، اتمسفر و حال و هوای این اثر می باشد. این المان به قدری در بازی مهم جلوه داده شده که تصمیم گرفتم تا در ابتدای نقد و بررسی، به سراغ موشکافی آن بروم و نگاهی کلی به موارد تاثیرگذار در آن داشته باشم. توسعه دهندگان توانسته‌اند که با تاکید بسیار زیاد بر روی نورپردازی منحصر به فرد در لوکیشن‌های مختلف بازی، حال و هوای سایبرپانکی را به بهترین شکل ممکن به مخاطب خود که در پشت نمایشگر قرار گرفته، انتقال دهند. در حقیقت المان‌هایی همانند موسیقی متن و همچنین دیالوگ‌هایی که از زبان شخصیت های مختلف شنیده می‌شود و نورپردازی، مهمترین نقش‌ها را در ساخت اتمسفر سایبرپانک ۲۰۷۷ ایفا کرده اند. همچنین در گوشه گوشه‌‌ی دنیای وسیع این اثر، داستان های مختلفی برای شنیده شدن وجود دارد. خلق این فضا و اتمسفر برای بازی‌کننده، یکی از سخت‌ترین و مهمترین موارد روند توسعه بود. قسمت‌های مختلفی در نایت سیتی وجود دارند که هر کدام از آنها میزبان اکوسیستم منحصر به فردی می باشند. خوشبختانه اظهارات توسعه‌دهندگان در خصوص خلق قسمت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت برای نایت سیتی، کاملا صادقانه بود و از همین رو در طی بازی، در خصوص این موضوع، احساس رضایت می کنید.

Cyberpunk 2077

طراحی محیط به صورت فوق العاده‌ای صورت گرفته است.

قانون اول: بی قانونی‌

هنجارشکنی و انجام امورات خلاف قانون، همواره یکی از ستون و ارکان روایت Cyberpunk 2077 به شمار می‌رود. یکی از مهمترین مواردی که در داستان پردازی سایبرپانک ۲۰۷۷ مورد توجه قرار گرفته، مشخص شدن انگیزه‌ی شخصیت اصلی در ابتدای بازی می باشد. همچنین جانی سیلورهند به عنوان دومین شخصیت اصلی سایبرپانک ۲۰۷۷ شناخته می‌شود. در حقیقت، تفاوتِ ویژگی‌های شخصیت اصلی با جانی سیلورهند می‌باشد که روابط این دو کاراکتر را قوت می‌بخشد.

هنجارشکنی و انجام امورات خلاف قانون، همواره یکی از ستون و ارکان روایت Cyberpunk 2077 به شمار می‌رود. چنین موضوعی به وضوح در روایت‌ها و همچنین صحبت‌های رد و بدل شده بین شخصیت اصلی و شخصیت‌های فرعی دیگر، مشاهده می‌شود. اما یکی از مهمترین مواردی که در داستان پردازی سایبرپانک ۲۰۷۷ مورد توجه قرار گرفته، مشخص شدن انگیزه‌ی شخصیت اصلی در ابتدای بازی می باشد. برای جلوگیری از هرگونه اسپویل داستانی، از ارائه‌ی توضیحات بیشتر در خصوص این موضوع، خودداری می کنم. همانطور که در گذشته متوجه شدیم، جانی سیلورهند نیز نقش بسیار پررنگی در داستان ایفا خواهد کرد. توسعه‌دهندگان اظهار داشتند که جانی سیلورهند به عنوان دومین شخصیت اصلی سایبرپانک ۲۰۷۷ شناخته می‌شود. در حقیقت، تفاوتِ ویژگی‌های شخصیت اصلی با جانی سیلورهند می‌باشد که روابط این دو کاراکتر را قوت می‌بخشد. سیلورهند یک ستاره‌ی راک است و با شیوه‌ها و قوانین مخصوص به خود، زندگی می کند. راک استارها همواره به خاطر نحوه‌ی زندگی‌شان مبتنی بر انجام مواردی که خلاف عرفِ یک جامعه هستند، شناخته می‌شوند. سیلور هند نیز تشنه‌ی انتقام است و به گونه‌ای زندگی می‌کند که انگار فردایی وجود ندارد. دلیل انتقامجویی وی در روند بازی مشخص خواهد شد.

Cyberpunk 2077

پرداخت شخصیت اصلی با انتخاب هایی که در طی بازی انجام می‌دهید، پیش خواهد رفت. خوشبختانه توسعه‌دهندگان موفق شده اند که پایه‌های ثابتی برای شخصیت اصلی (با توجه به پیش درآمدی که برای شخصیتتان انتخاب میکنید) طراحی کنند. در نهایت تمام این نقاط قوت دست به دست هم می‌دهند تا جانی سیلور هند با شخصیت اصلی گره بخورد. در همین حال، انتخاب دیالوگ‌های مختلف می تواند روابط شما را جانی سیلورهند، بهتر و یا بدتر کند.

Cyberpunk 2077

خواهشا خودتان را از تجربه‌ی ماموریت‌های فرعی محروم نکنید.

به لطف داستان‌های بسیار زیادی که در نایت سیتی وجود دارند، توسعه‌دهندگان موفق شده اند تا شخصیت‌های فرعی بسیار و همچنین قابل قبولی برای بازی طراحی نمایند. هر کدام از شخصیت‌های فرعی مهم سایبرپانک ۲۰۷۷، به صورت نمادین خلق شده اند. در طول خط داستانی، با اتفاقاتی که در گذشته برای شخصیت های فرعی رخ داده بود، آشنا می‌شویم و کم کم می‌توانیم گره‌های اخلاقی هر کدام از آنها را درک کنیم. توسعه‌دهندگان از پس زمینه‌ی داستانی اصلی که نمایش دهنده‌ی زوال بشریت در آینده می‌باشد، برای بیان و طرح گره‌های اخلاقی افراد مختلف در نایت سیتی، استفاده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید :  تیزری عجیب cyberpunk 2077 در صفحه Xbox

اما کمی هم در خصوص شخصیت های فرعی Cyberpunk 2077 صحبت کنیم. به لطف داستان‌های بسیار زیادی که در نایت سیتی وجود دارند، توسعه‌دهندگان موفق شده اند تا شخصیت‌های فرعی بسیار و همچنین قابل قبولی برای بازی طراحی نمایند. برخی از این شخصیت‌ها همانند جودی و یا Panam ، پرداخت عمیقی دارند و لزومه‌ی آشنا شدن با پیش زمینه‌ی داستانی آن‌ها، پیگیری مخاطب برای دریافت اطلاعات بیشتر‌ است. این اطلاعات در طی ماموریت‌های مختلف و گفته‌ها و پیام‌هایی که بین شخصیت‌ها رد و بدل می‌شود، نهفته شده. هر کدام از شخصیت‌های فرعی مهم سایبرپانک ۲۰۷۷، به صورت نمادین خلق شده اند. در طول خط داستانی، با اتفاقاتی که در گذشته برای شخصیت های فرعی رخ داده بود، آشنا می‌شویم و کم کم می‌توانیم گره‌های اخلاقی هر کدام از آنها را درک کنیم. توسعه‌دهندگان از پس زمینه‌ی داستانی اصلی که نمایش دهنده‌ی زوال بشریت در آینده می‌باشد، برای بیان و طرح گره‌های اخلاقی افراد مختلف در نایت سیتی، استفاده کرده‌اند.

شخصیت‌های فوق العاده‌ای در روند داستانی سایبرپانک ۲۰۷۷ وجود دارند…

بدین ترتیب داستانِ Cyberpunk 2077 بر روی شخصیت‌های اصلی و فرعی قدرتمندی استوار می‌شود. شخصیت‌هایی که هر کدام از آنها، نمادی از مشکلات جوامع هستند. نگاه توسعه دهندگان برای ساخت شخصیت‌ها را دوست داشتم. در حقیقت به وجود آوردن نمادهای مختلف برای کنایه زدن به جوامع بشری امروزی، نیازمند دقت و ظرافت بسیار زیادی در طراحی می باشد و سایبرپانک ۲۰۷۷ حاوی این ظرافت است.

داستانی نمادین به همراه شخصیت‌هایی نمادین

توسعه‌دهندگان صرفاً به ساخت شخصیت‌های حقیقی بسنده نکرده‌اند و در داستانِ Cyberpunk 2077 شاهد شخصیت‌های حقوقی متعددی هستیم. درست همانند شخصیت‌های حقیقی، شخصیت‌های حقوقی نیز دارای پس زمینه‌ی داستانی منحصر به فرد خود می‌باشند و در برخی از مراحل، ملزم به همکاری و یا درگیر شدن با آن‌ها هستید. طراحی شخصیت‌های حقوقی بزرگ، کمک بسزایی به روایت منسجمِ داستان و افزایش شاخ و برگِ آن، کرده است و می‌‌توان به راحتی چنین موضوعی را متوجه شد. با تمام خوبی‌های موجود در داستان و روایت، لحظات قابل پیش بینی بسیار زیادی در داستان نویسی سایبرپانک ۲۰۷۷ وجود دارد. البته اکثر داستان‌های روایت شده در رسانه‌های مختلف، دارای لحظات قابل پیش بینی هستند اما انتظار ما از Cyberpunk 2077 بسیار بیشتر بود. داستان‌های کوتاهی که با وجود تفاوت، به یکدیگر متصل شده‌اند، نکته دیگری است که باید آن را تحسین کرد. پیوستگی و انسجام کاملی در روایت سایبرپانک ۲۰۷۷ دیده می‌شود.

سایبرپانک ۲۰۷۷ زوال بشریت در آینده‌ای نه چندان دور را به پرده‌ی تصویر کشیده. پیام بازی برای سرگرم شدن نیست بلکه یک هشدار برای تمام بازی کنندگان، به شمار می‌رود. دغدغه‌ها‌ی مردم در سال ۲۰77 تغییرات بسیار زیادی کرده. اتفاقات بسیار ناگواری برای نایت سیتی رخ داده و این اتفاقات، سمی کشنده را در ذهن ساکنین شهر، پراکنده کرده است.باز هم جا دارد تا یادی از ظرافت به خرج داده شده در ساخت محیط و اتمسفر و داستان‌های مختلف این شهر نحس ولی زیبا شوم. نایت سیتی آن‌قدر زیبا طراحی شده که گاهی، دل کندن از آن سخت می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به لوکیشن‌های مخصوصی، به قسمت‌های مختلف نایت سیتی سفر کنید اما طراحی این شهر آنقدر خیره کننده بود که همواره ترجیح میدادم تا به کمک وسایل نقلیه، به جا به جایی و  گشت و گذار بپردازم. به نظرم Fast Travel کردن در این شهر ، خیانتی بود که می‌توانستم در حق خود انجام دهم.

سایبرپانک ۲۰۷۷ زوال بشریت در آینده‌ای نه چندان دور را به پرده‌ی تصویر کشیده. پیام بازی برای سرگرم شدن نیست بلکه یک هشدار برای تمام بازی کنندگان، به شمار می‌رود. دغدغه‌ها‌ی مردم در سال ۲۰77 تغییرات بسیار زیادی کرده. اتفاقات بسیار ناگواری برای نایت سیتی رخ داده و این اتفاقات، سمی کشنده را در ذهن ساکنین شهر، پراکنده کرده است. با قدم زدن در خیابان‌های این شهر و انجام فعالیت‌های مختلف و کشف داستان‌های نهفته در آن، چنین موضوعی را درک خواهید کرد. حضور نمادهای مختلف در این شهر و سرنوشت برخی از شخصیت‌ها، می‌توانند بازگوکننده‌ی خوبی برای شرایط وخیم نایت سیتی و مردمانش باشند. تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده که سبب آسیب رسیدن به جوامع بشری شده است. باز هم جا دارد تا یادی از ظرافت به خرج داده شده در ساخت محیط و اتمسفر و داستان‌های مختلف این شهر نحس ولی زیبا شوم. نایت سیتی آن‌قدر زیبا طراحی شده که گاهی، دل کندن از آن سخت می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به لوکیشن‌های مخصوصی، به قسمت‌های مختلف نایت سیتی سفر کنید اما طراحی این شهر آنقدر خیره کننده بود که همواره ترجیح میدادم تا به کمک وسایل نقلیه، به جا به جایی و  گشت و گذار بپردازم. به نظرم Fast Travel کردن در این شهر ، خیانتی بود که می‌توانستم در حق خود انجام دهم.

سایرپانک ۲۰۷۷ گزینه‌های بسیاری برای شخصی سازی ظاهر شخصیت اصلی در دسترس شما قرار خواهد داد.

 

ساختار کلی مأموریت‌های اصلی، کم ایراد توسعه یافته و می تواند مخاطب خود را تا انتها، میخکوب نگه دارد. یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت Cyberpunk 2077 حضور SIDE Job های بسیار با کیفیت و داستان محور در آن می باشد. در بسیاری از این ماموریت ها، با وقایع جالبی روبه رو می شوید. شما نقش یک مزدور را در Cyberpunk 2077 ایفا خواهید کرد. کسی که به واسطه‌ی همکاری با بزرگترین شخصیت‌های خلافکاری نایت سیتی، قصد محقق کردن رویای خود را دارد.

اما مثل همیشه به سراغ مبحث شیرین گیم پلی و بررسی موارد مربوط به این المان برویم. موضوعی که توجه من را در گفتگوی بین مخاطبان جلب کرد، عدم توجه به ژانر بازی بود. Cyberpunk 2077 در ژانر نقش آفرینی توسعه می‌یابد. درست است که المان‌‌های اکشن و همچنین ماجراجویی در این عنوان بسیار پررنگ می باشند اما مهمترین ویژگی گیم پلی، حضور پررنگ المان‌های نقش آفرینی و ساخته شدن سکانس های مختلف بر پایه‌ی آن می‌باشد. پس در همین ابتدا، تمام مقایسه‌های اشتباهی که بین سایبرپانک 2077 و بازی‌های اکشن ماجراجوییِ مطرح دیگر به وجود آمده را از ذهن خود پاک کنید. شما نقش یک مزدور را در Cyberpunk 2077 ایفا خواهید کرد. کسی که به واسطه‌ی همکاری با بزرگترین شخصیت‌های خلافکاری نایت سیتی، قصد محقق کردن رویای خود را دارد. روند گیم پلی به صورت کاملاً غیرخطی و با انجام ماموریت‌های مختلف برای شخصیت‌های متفاوت، پیش می رود.

بیشتر بخوانید :  تماشا کنید: Xbox One X با طرح Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

ساختار کلی مأموریت‌های اصلی، کم ایراد توسعه یافته و می تواند مخاطب خود را تا انتها، میخکوب نگه دارد. در روند گیم پلی، ملزم به انجام فعالیت‌هایی از جمله قتل و دزدی و هک کردن و … می باشید. همچنین گره خوردن اتفاقات رخ داده با مأموریت‌های اصلی، به جذاب‌تر شدن آن‌ها کمک خواهد کرد. تنوع ماموریت های اصلی واقعا در سطح راضی کننده‌ای قرار دارند و نمی‌توان ایراد خاصی به پیکره‌ی کلی این قسمت گرفت. هرچند که پتانسیل برای خلق فعالیت های متنوع‌تر و مینی گیم‌های جذاب و سکانس‌های سینماتیک، دیده می شود.

Cyberpunk 2077

نیازی به توضیح نیست!

فعالیت های فرعی و اختیاریِ بسیاری در دنیای Cyberpunk 2077 دیده می‌شوند. برخی از آن ها صرفاً برای افزایش امتیاز تجربه و درجه‌ی Street Cred در بازی حضور دارند (اکثر GIG ها) و برخی دیگر از فعالیت های فرعی با داستان بسیار جالبی همراه شده‌اند. در ۹۰% از ماموریت های فرعی با پاداش‌های بسیار راضی کننده‌ای مواجه می‌شوید که مخاطب را برای انجام فعالیت‌های بیشتر، وسوسه می کنند. باید اعتراف کرد که یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت Cyberpunk 2077 حضور SIDE Job های بسیار با کیفیت و داستان محور در آن می باشد. در بسیاری از این ماموریت ها، با وقایع جالبی روبه رو می شوید. توسعه‌دهندگان پیش از عرضه‌ی رسمی، اظهار داشتند که انجام فعالیت‌های فرعی، تاثیر زیادی بر روی ماموریت‌های اصلی خواهد گذاشت. می‌توان این گفته‌ها را دروغی نسبی خطاب کرد؛ اظهاراتی که صرفاً برای هیجان زده کردن مخاطبان صورت گرفته است. در حقیقت، انجام برخی از فعالیت‌های فرعی بر روی داستان اصلی تاثیر خواهند گذاشت و ممکن است گزینه‌‌های بیشتری را برای بازی کننده آزاد کند اما انتظار نداشته باشید که انجام فعالیت‌های فرعی، به صورت کلی روند داستانی و چارچوب ماموریت های اصلی را دگرگون کند. به هر حال، حتی ارتباط نه چندان قدرتمند فعالیت های فرعی با فعالیت‌های اصلی، موضوعی خوشایند در بازی به شمار می‌رود.

پیوستگی درCyberpunk 2077 امری بسیار مهم و منحصر به فرد به شمار می‌رود و توسعه‌دهندگان تمام تلاششان را برای حفظ آن، تا آخرین سکانس این اثر، صرف کرده اند. بدین ترتیب حتی با انجام مأموریت‌های فرعی، هیچگاه از روند اصلی بازی خارج خواهید شد و همواره در دنیای این عنوان غرق می شوید. انگیزه‌ی شخصیت اصلی در اکثر سکانس‌ها یادآوری می‌شود و چنین موضوعی به پیوستگی روایت و همچنین گیم پلی کمک خواهد کرد.

جزئیات بصری در کلمه‌ی خیره کننده خلاصه می‌شوند.

اما به سراغ بررسی المان‌ های نقش آفرینی حاضر در Cyberpunk 2077 و نحوه‌ی قرارگیری آنها در پیکره‌ی گیم پلی و دنیای گسترده و بزرگ بازی برویم. به رسم تمام بازی‌های نقش آفرینی، با انجام فعالیت‌های مختلف، ارتقای سطح خواهید یافت. ارتقای سطح، با پوینت های متعددی همراه خواهد بود. ارتقای شخصیت اصلی در سایبرپانک ۲۰۷۷ با روشی مخصوص صورت می‌گیرد. شما می‌توانید اتریبیوت‌های اصلی و فرعی را به صورت جداگانه آپگرید کنید. وجود Perk های مختلف برای مکانیزم‌های متفاوتی که در سایبرپانک ۲۰۷۷ قرار داده شده، سبب افزایش اهمیتِ شخصی سازی شده است.

Cyberpunk 2077

آپگرید شخصیت اصلی وابسته به نحوه‌ی بازی کردن شما می‌باشد. برای مثال اگر از اسلحه‌های سرد، بیشتر استفاده می‌کنید، ملزم به دریافت پِرک‌های مخصوص به آن می‌باشید. هر کدام از اسلحه‌های گرم نیز دارای پِرک‌های منحصر به فردی می باشند. این انتخاب‌های شماست که جلوه‌ی ویژه‌تری به بازی می بخشد و گیم‌پلی منحصر به فرد خودتان را تشکیل می‌دهد. مقوله‌ی شخصی سازی در مبارزات و قابلیت‌های شخصیت اصلی، بسیار خوب و بهینه طراحی شده اما متاسفانه سیستم Transmog در بازی وجود ندارد. بدین ترتیب نمی‌توانید ظاهر آیتم‌های خود را به دلخواه، تغییر بدهید. امیدواریم که در آپدیت‌های آینده، توسعه‌دهندگان سیستم Transmog را به صورت کامل به بازی اضافه کنند.

سکانسهای مبارزات ، دارای بخش های متفاوتی هستند. نحوه پیشروی در مبارزات و نابود کردن دشمنان، اغلبا به انتخاب مخاطب واگذار می‌شود. بدین ترتیب می‌توانید به صورت بی‌مهابا به مقر دشمنان حمله کنید و با انواع و اقسام اسلحه‌های نزدیک و دور زن، به آن‌ها آسیب برسانید و یا پیش از ورود به میدان مبارزه، سیستمهای امنیتی دشمنان را هک کنید و سپس آنها را به صورت راحت‌تری از پای درآورید و یا کاملا مخفیانه به پیشروی خود بپردازید. نمی‌توان توقع سیستم مخفی کاری مجموعه بازی‌های هیتمن را از Cyberpunk 2077 داشت اما توسعه دهندگان می‌توانستند با خلق محیط های چند لایه و همچنین قرار دادن راه‌های مختلف برای جا به ‌جا شدن در محیط‌ها، سیستم مخفی کاری بازی را به صورت بهتری طراحی کنند. درست همانند آنچه در نسخه‌های اخیر Deus Ex دیدیم.

Cyberpunk 2077

طراحی محیط‌های چند لایه می‌توانست کمک شایانی به سیستم مخفی کاری بکند.

انواع واقسام اسلحه های گرم در بازی وجود دارند که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. سیستم مبارزات بازی آنطور که توسعه دهندگان توصیف می‌کردند، متفاوت و منحصر به فرد نبود اما استانداردهای معمول را رعایت کرده و به صورت کلی می‌توان گفت که سکانس‌های مبارزه، هیجان انگیز و دوست داشتنی طراحی شده اند. همچنین استفاده از سلاح‌های سرد، یک روش مخصوص برای پیشروی در Cyberpunk 2077 به شمار می‌رود. نابود کردن دشمنان به کمک کاتانا و یا Mantis blades بسیار لذت بخش طراحی شده. به شخصه در بسیاری از سکانس‌ها، از این اسلحه‌ها استفاده می کردم و از وارد کردن ضربات متعدد به دشمنان، لذت می‌بردم.

جزئیات داخل ماشین‌ها واقعا در سطح بالایی قرار دارند.

در حقیقت سیستم ساخت و ساز (Crafting) بازی می‌‌توانست بسیار بهتر از آنچه در محصول نهایی دیدیم، طراحی شود. این سیستم از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست و در تبدیل کردن قطعات به منابع اولیه همچنین بلعکس، خلاصه می شود. این موضوع با ساختار پیچیده و منحصر به فرد Cyberpunk 2077 در تناقض است. آیتم‌ها در سایبرپانک ۲۰۷۷ به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و بهتر بود که برای ساخت آیتم‌های ویژه، ماموریت های منحصر به فرد و متریال‌های مخصوصی تدارک دیده شود تا سیستم کرفتینگ بازی، جلوه‌ی بهتری به خود بگیرد. در عوض، سیستم ساخت و ساز بسیار سطحی و نه چندان جالبی برای مخاطبان در نظر گرفته شده که جای بهبود زیادی دارد.

بزرگ‌ترین مشکلات …

Cyberpunk 2077

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در بازی دیده می شود، هوش مصنوعی نه چندان خوب NPC ها می‌باشد. چنین موضوعی بر روی قسمت‌های مختلف سایبرپانک ۲۰۷۷ تاثیر بسیار زیادی گذاشته است و از تبدیل شدن بازی به یک عنوان کم ایراد، جلوگیری می‌کند. در وهله‌ی اول باید اظهار داشت که هوش مصنوعی ضعیف، سبب شده که حضور NPC های مختلف در قسمت‌های شلوغ شهر، به صورت بسیار مصنوعی صورت بگیرد. بازی در جهانی باز و آزاد توسعه یافته و شما نقش یک مزدور و یک خلافکار را ایفا می کنید. چنین بستری حضور پلیس و تعقیب و گریزهای هیجان انگیز را طلب می کند اما متاسفانه سیستم تعقیب و گریز توسط پلیس، بسیار ابتدایی طراحی شده.  دوست داشتیم که توسعه دهندگان بر روی چنین موضوع مهمی، مانور بیشتری دهند و بازی جلوه‌ی بهتری به خود بگیرد. اما متاسفانه این امر محقق نشد.

بیشتر بخوانید :  Cyberpunk 2077 دویست گیگابایت نخواهد بود! به زودی از سیستم مورد نیاز رونمایی می‌شود

متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلاتی که در بازی دیده می شود، هوش مصنوعی نه چندان خوب NPC ها می‌باشد. چنین موضوعی بر روی قسمت‌های مختلف سایبرپانک ۲۰۷۷ تاثیر بسیار زیادی گذاشته است و از تبدیل شدن بازی به یک عنوان کم ایراد، جلوگیری می‌کند. در وهله‌ی اول باید اظهار داشت که هوش مصنوعی ضعیف، سبب شده که حضور NPC های مختلف در قسمت‌های شلوغ شهر، به صورت بسیار مصنوعی صورت بگیرد. بازخورد شهروندان نسبت به اعمال شما، واقعا غیر قابل قبول و خنده‌دار است. همچنین هوش مصنوعی ضعیف دشمنان در سکانس‌های مخفی کاری، بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد. حتی در صحنه‌های اکشن نیز شاهد حفره‌هایی در این المان هستیم. بدین ترتیب باید گفت یکی از بزرگ‌ترین ایراد‌های سایبرپانک ۲۰۷۷ در این مقوله خلاصه می‌شود. بازی در جهانی باز و آزاد توسعه یافته و شما نقش یک مزدور و یک خلافکار را ایفا می کنید. چنین بستری حضور پلیس و تعقیب و گریزهای هیجان انگیز را طلب می کند اما متاسفانه سیستم تعقیب و گریز توسط پلیس، بسیار ابتدایی طراحی شده.  دوست داشتیم که توسعه دهندگان بر روی چنین موضوع مهمی، مانور بیشتری دهند و بازی جلوه‌ی بهتری به خود بگیرد. اما متاسفانه این امر محقق نشد.

 

شما می توانید به کمک وسائل نقلیه‌ی مختلف در سرتاسر شهر جابجا شوید. اما مقوله‌ی رانندگی در Cyberpunk 2077 به چه صورت پیاده سازی شده است؟ خوشبختانه ماشین‌های منحصر به فردی طراحی شده که برخی از آنها می توانند دل هر مخاطبی را بربایند. ماشین های موجود در سایبرپانک ۲۰۷۷ در  کلاس‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند و رانندگی کردن با هر کدام از آنها، حس و حال مخصوص به خود را دارد. همچنین توسعه دهندگان جزئیات داخلی وسائل نقلیه را با وسواس بسیار زیادی طراحی کرده‌اند. هرچند که رانندگی کردن با زاویه‌‌ی دوربین سوم شخص، بسیار راحت‌تر و مطلوب‌تر می باشد اما طراحی جزئیات داخلی وسائل نقلیه، موضوعی است که باید مورد تحسین قرار بگیرد. لذت نهفته در یافت وسائل نقلیه‌ی جدید و رانندگی کردن با آنها و تکمیل کالکشن ماشین ها و موتورهای مختلف، تنها با تجربه‌ی Cyberpunk 2077 قابل درک است. اما موضوع بسیار مهم دیگری که باید به آن اشاره شود، فیزیک نه چندان مناسب سایبرپانک ۲۰۷۷ می‌باشد. چنین ایرادی به هنگام رانندگی کردن با وسائل نقلیه و برخورد با اجسام مختلف، کاملاً حس می شود. در برخی از اوقات، به هنگام تصادف با ماشین های دیگر و یا اجسام حاضر در لوکیشن، احساس مصنوعی بودن به مخاطب القا می شود.

در خصوص دوربین اول شخص Cyberpunk 2077 باید گفت که…

Cyberpunk 2077

اگر همانند من نگران زاویه دوربین بازی بودید و احساس می کردید که دوربین اول شخص برای عنوانی همانند Cyberpunk 2077 مناسب نیست، خواهشاً به بازی اجازه‌ی مانور دادن و صحبت کردن دهید تا نظرتان را کاملاً عوض کند.

زمانی که توسعه‌دهندگان به صورت رسمی از زاویه‌ی دوربین Cyberpunk 2077 خبر دادند را دقیق به خاطر دارم. در آن زمان حسابی ناامید شده بودم و احساس می کردم که زاویه‌ی دوربین اول شخص برای چنین عنوانی اصلاً مناسب نیست. اما پس از اینکه بازی را تهیه کردم و چند ساعتی در دنیای سایبرپانک ۲۰۷۷ پرسه زدم، متوجه شدم که روایت بازی به کمک دوربین اول شخص، کاملاً تمیز و بدون هیچگونه ایرادی طراحی شده و حتی در مواردی سبب لذت بخش‌تر شدن بازی می شود. یکی از مهمترین موضوعاتی که در ساخته‌ی جدید سی دی پراجکت دیده می‌شود، تعامل با محیط و شخصیت‌ها می باشد. صد البته که چنین امری به کمک زاویه‌ی دوربین اول شخص، به صورت بهتری پیاده سازی شده. حال بسیار خوشحالم که زاویه‌ی دوربین بازی اول شخص می باشد اما هنوز هم معتقدم که اگر کات سین‌های بازی با زاویه‌ی دوربین سوم شخص روایت می‌شدند، سایبرپانک ۲۰۷۷ حالت لذت بخش‌تری به خود می گرفت. البته این موضوع کاملاً شخصی می‌باشد و از همین رو نمی‌توانم آن را یک ایراد خطاب کنم. پس اگر همانند من نگران زاویه دوربین بازی بودید و احساس می کردید که دوربین اول شخص برای عنوانی همانند Cyberpunk 2077 مناسب نیست، خواهشاً به بازی اجازه‌ی مانور دادن و صحبت کردن دهید تا نظرتان را کاملاً عوض کند.

مارکتینگ Cyberpunk 2077 ضربه‌ی بزرگی به آن وارد کرد

Cyberpunk 2077

مطمئناً شما نیز در خصوص باگ‌های متعددِ سایبرپانک ۲۰۷۷ به خصوص بر روی کنسول های نسل هشتمی، مطالبی شنیده اید. متاسفانه بازی خالی از باگ و ایرادات فنی نیست و نمی توان منکر این موضوع شد اما از آنجایی که این ایراد برای همه آشکار شده، تصمیم گرفتم که در این نقد و بررسی، اشاره‌ی خاصی به آن نداشته باشم و به مواردی بپردازم که شاید کمتر منتقدی به آن پرداخته. مطمئنا نمی‌توان گفت که یکی از بزرگترین ایرادات سایبرپانک ۲۰۷۷، حضور باگ‌‌های مختلف و مشکلات فنی متعدد در ساختار کلی می‌باشد اما بنده معتقدم که مارکتینگ و روش تبلیغاتیِ اشتباهی که برای این اثر در نظر گرفته شد، بزرگترین ضربه را به آن وارد کرد.

باید بپذیریم که سایبرپانک ۲۰۷۷ برخلاف اظهارات گذشته‌ی توسعه‌دهندگان، نتوانست مرزهای صنعت بازی‌های ویدیویی را جابجا کند و لطف بزرگی در حق این صنعت انجام دهد. سایبرپانک ۲۰۷۷ پیچیدگی های مخصوص به خود را دارد و المانهای جدیدی را معرفی کرده اما نتوانست همانند عناوین تاثیر گذار صنعت بازی‌های ویدیویی همانند Half Life عمل کند. به هیچ وجه قصد مقایسه‌ی بازی ها را با یکدیگر ندارم زیرا که معتقدم هر عنوان، شایستگی‌های مربوط به خود را دارد و لذتی منحصر به فرد را به مخاطب خود ارائه می نماید. اما نمی‌توانم دروغ های توسعه‌دهندگان را فراموش کنم. تبلیغاتی که برای سایبرپانک ۲۰۷۷ صورت گرفت، سبب شد که انتظار مخاطبان فراتر از آنچه که تصور می‌کنید، افزایش یابد.

سالهای پیشین را دقیق به خاطر دارم، توسعه دهندگان فقط و  فقط از جاه طلبانه بودن بازی خود تعریف و تمجید می‌کردند. این موضوع به خودی خود بد نیست اما وقتی که وعده بیهوده می‌دهید، ملزم به پس دادن تاوان آن هستید. مخاطب احمق نیست. از تجربه‌ی سایبرپانک ۲۰۷۷ و ساعاتی که در دنیای گسترده و چند لایه‌ی این اثر گذرانده‌ام، لذت بردم و بدون شک می‌توانم بگویم که این بازی، یکی از برترین عناوین منتشر شده در سال ۲۰۲۰ است اما باید بپذیریم که سایبرپانک ۲۰۷۷ برخلاف اظهارات گذشته‌ی توسعه‌دهندگان، نتوانست مرزهای صنعت بازی‌های ویدیویی را جابجا کند و لطف بزرگی در حق این صنعت انجام دهد. سایبرپانک ۲۰۷۷ پیچیدگی های مخصوص به خود را دارد و المانهای جدیدی را معرفی کرده اما نتوانست همانند عناوین تاثیر گذار صنعت بازی‌های ویدیویی همانند Half Life عمل کند. به هیچ وجه قصد مقایسه‌ی بازی ها را با یکدیگر ندارم زیرا که معتقدم هر عنوان، شایستگی‌های مربوط به خود را دارد و لذتی منحصر به فرد را به مخاطب خود ارائه می نماید. اما نمی‌توانم دروغ های توسعه‌دهندگان را فراموش کنم. تبلیغاتی که برای سایبرپانک ۲۰۷۷ صورت گرفت، سبب شد که انتظار مخاطبان فراتر از آنچه که تصور می‌کنید، افزایش یابد. در نهایت با مشاهده‌ی برخی از کم کاری ها در پیکره‌ی گیم پلی، ممکن است بیش از حد ناامید شوید. حق دارید، همه‌ی ما انتظار یک عنوان کم ایراد را داشتیم. اما این را بدانید که منافع اقتصادی همواره به عنوان تهدیدی برای مقوله‌ی هنر به شمار می‌روند. بنده صنعت بازی‌های ویدیویی را چیزی به جز هنر، تلقی نمی کنم.

جمع بندی

تبلیغاتی که برای سایبرپانک ۲۰۷۷ صورت گرفت، سبب شد که انتظار مخاطبان بیش از اندازه افزایش یابد و در نهایت با مشاهده‌ی برخی از کم کاری ها در پیکره‌ی گیم پلی، ممکن است بیش از حد ناامید شوید. حق دارید، همه‌ی ما انتظار یک عنوان کم ایراد را داشتیم. منافع اقتصادی همواره به عنوان تهدیدی برای مقوله‌ی هنر به شمار می‌روند. بنده صنعت بازی‌های ویدیویی را چیزی به جز هنر، تلقی نمی کنم. به هیچ وجه نمی‌توان Cyberpunk 2077 را عنوانی کم ایراد قلمداد کرد اما در نهایت، این نکات مثبت بازی هستند که پس از به اتمام رساندن سکانس پایانی، در ذهن مخاطب تداعی می‌شوند‌ و چنین موضوعی سبب خوشحالیست.

امتیاز سایت

فوق العاده9.2

میانگین امتیاز کاربران

فوق العاده9.25

نقاط قوت

  • طراحی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی فوق العاده
  • داستان بسیار درگیر کننده
  • طراحی منحصر به فرد اتمسفر بازی
  • سیستم مبارزات خوب
  • بازی تجربه‌ای ارزشمند و مملو از پاداش‌های مختلف به شمار می‌رود
  • داستان های بسیاری در سرتاسر نایت سیتی پخش شده که مخاطب را همواره سرگرم می‌کنم
  • ماموریت‌های اصلی فوق العاده
  • Side Job های داستان محور و جذاب
  • موسیقی متن گوشنواز و تاثیر گذار
  • نورپردازی و جلوه‌های بصری خیره کننده
  • وجود پیوستگی در روند ماموریت‌ها
  • پیام‌های بزرگ سالانه‌ای که در داستان وجود دارند
  • شخصی سازی مطلوب
  • مبارزات با اسلحه‌های سرد جذابیت مخصوص به خود را دارد
  • گنجانده شدن المان‌های نقش آفرینی به بهترین شکل ممکن در پیکره‌ی گیم پلی
  • طراحی وسائل نقلیه‌ی منحصر به فرد
  • سیستم رانندگی حالتی آرکید و راضی کننده دارد
  • وجود جزئیات خیره کننده در طراحی‌های مربوط به وسائل نقلیه

نقاط ضعف

  • بزرگ‌ترین اشتباه در روند توسعه و انتشار سایبرپانک ۲۰۷۷ ، مارکتینگ و بازاریابی دروغینی بود که مخاطبان را برای بازی، بیش از حد هیجان زده کرد
  • هوش مصنوعی NPC ها لطمه‌ی بزرگی به بازی وارد کرده
  • سیستم تعقیب و گریز بسیار سطحی و هدر رفتن پتانسیل مربوط به آن
  • سیستم ساخت و ساز ساده و سطحی
  • فیزیک خنده دار
  • ایرادات فنی
  • عدم وجود سیستم Transmog
  • عدم طراحی محیط‌های چند لایه برای مخفی کاری عمیق‌تر

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Novinspot
`