نیم نگاهی به بازی Metal Gear Solid 2

در هر نسل از کنسول ها شاهد انتشار بازی هایی هستیم که نسل را تعریف می‌کنند و صنعت بازی‌های ویدیویی را به سمت جلو حرکت می دهند. بعضی اوقات این عناوین به صورت متوالی منتشر می‌شوند و بعضی اوقات دیگر، بیش از ده سال طول می‌کشد تا عناوین این چنینی منتشر شود. همانطور که میدانید، فرنچایز متال گیر سالید همواره به عنوان یکی از مجموعه‌های بزرگ صنعت بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود و هر نسخه از آن توانسته تا مرزهای جدیدی را برای بازی های اکشن مخفی کاری، ایجاد کند. متاسفانه پس از ساخت و انتشار پنجمین قسمت از این مجموعه، خالق و کارگردان اصلی آن یعنی آقای هیدئو کوجیما از کمپانی کونامی خارج شد. بدین ترتیب به راحتی می‌توان گفت که بدون خالق اصلی، هیچگاه نمی‌توانیم منتظر بازگشتن متال گیر سالید به دوران اوج خود باشیم. همین موضوع سبب شد تا به سراغ بازنگری یکی از موفق ترین و دوست داشتنی ترین نسخه های متال گیر سالید یعنی Metal Gear Solid 2 برویم. عنوانی که در زمان خود تمام مخاطبان را شگفت زده کرد و مرزها را جابجا نمود. در ادامه همراه وب سایت نوین اسپات باشید.

مجموعه متال گیر سالید با مقوله‌ی پلات توییست غریبه نیست و قسمت دوم این مجموعه مملو از پلات توییست های شگفت انگیز بود. شاید جالب باشد اما شما قسمت بسیار بزرگی از بازی را به کمک شخصیتی به نام رایدن ترجمه می‌کنید و کنترل سالید اسنیک از دستان شما خارج می‌شود. در حقیقت افتتاحیه باشکوه بازی توسط سالید اسنیک پیش می‌رود و پس از آن کنترل سرباز دیگری را بر عهده می گیرید. به صورت دقیق تر باید گفت که رایدن یک سرباز جوان و خام و بی تجربه است. وی در بسیاری از موقعیت‌های مختلف، گیج می شود و اگر بخواهیم او را با سالید اسنیک و یا بیگ باس مقایسه کنیم، ممکن است از رایدن ناامید شویم. اما رفته رفته پرداخت این شخصیت بهتر و بهتر می‌شود و مخاطب می‌تواند احساس همذات پنداری بهتری با او به دست آورد. بدین ترتیب بود که هیدئو کوجیما سعی کرد تا یک شخصیت کاملاً جدید را وارد خط داستانی متال گیر کند و این کار ریسک بسیار بزرگی محسوب می‌شد. شاید در بسیاری از پوستر ها و والپیپرهای بازی، عکس سالید اسنیک را مشاهده کنید اما به طور قطع می‌توان گفت که شخصیت اصلی و محوریت بازی Metal Gear Solid 2 ، رایدن می باشد. همچنین توسعه‌دهندگان شخصیت‌های جدیدی را برای توصیف بهتر احساسات رایدن به بازی اضافه کردند که به شخصیت پردازی کمک بسزایی کرد.

بیشتر بخوانید :  نقد و بررسی Need For Speed Payback

از لحاظ گیم پلی، متال گیر سالید ۲ پیشرفت های قابل تقدیر و بسیار بزرگی نسبت به نسخه پیشین خود داشت. در همین ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که حالت دید اول شخص در بازی حضور داشت و همین موضوع سبب به خوشحال شدن طرفداران شد. موضوع حائز اهمیت دیگر قابلیت تیراندازی در حالت اول شخص بود. توسعه‌دهندگان سعی کرده بودند که وسایل و اسلحه های جدیدی را به بازی اضافه کنند تا تنوع گیم‌پلی افزایش پیدا کند.

جالب است بدانید که بازیکنان می توانستند در حالت اول شخص نیز حرکت کنند اما این کار تقریباً چالش‌برانگیز به شمار می رفت. یکی دیگر از پیشرفت هایی که در گیم پلی بازی اعمال شد، این بود که مخاطبان می توانستند پس از نابود کردن دشمنان، جسد آنها را حمل کنند و در جایی مخفی نمایند. این امر کمک بسیار زیادی به مخفی کاری می کرد و از آن استقبال شد. بسیاری از فرانچایز ها در ابتدا خوب کار کردند و سپس روند نزولی به خود گرفته اند اما متال گیر سالید هیچگاه این گونه عمل نکرد. هر قسمت از این مجموعه توانست المان های جدیدی را برای ژانر مخفی کاری معرفی کند و با نکات هیجان انگیز و موارد بسیار، مخاطبان خود را افزایش دهد. حتی نسخه های فرعی منتشر شده از متال گیر سالید نیز از کیفیتی مثال زدنی و فوق العاده برخوردار بودند. طولی نکشید که Metal Gear Solid 2 ، تبدیل به منبع الهامی برای بسیاری از عناوین شد. بازی کماکان به سورپرایز کردن مخاطب خود ادامه می داد و این روند تا دقایق پایانی، برجا بود.

بیشتر بخوانید :  بهترین بازی های ورزشی برای تجربه در سال ۲۰۲۱

 

شاید یکی از کوچکترین مشکلات بازی، سکانس های مبارزه با باس فایت های آن باشد. متاسفانه نسخه اول و نسخه سوم در این زمینه، بسیار بهتر عمل کردند. البته باید به این نکته اشاره کرد که پس زمینه داستانی هر کدام از باس فایت ها به صورت کاملاً حرفه‌ای روایت می‌شد و این نکته به شدت به چشم می آمد. اما صحبت از داستان شد. همه ما می‌دانیم که مجموعه متال گیر سالید همواره از داستانی بسیار پیچیده و عمیق برخوردار بوده که در خصوص مفاهیم بزرگ جهانی صحبت می‌کند. در متال گیر سالید ۲ با شخصیت هایی روبرو خواهیم شد که هرکدام از آن ها نماد انسان های بدی است که در اطراف خود مشاهده می کنید. داستان متال گیر سالید ۲ بیشتر در خصوص جامعه بود. بازی قصد داشت تا در خصوص مفهوم آزادی صحبت کند و ایده متفاوت و کمتر شنیده شده خود را به مخاطب القا نماید.

در طول خط داستانی با انواع و اقسام جناح‌های مختلف روبرو می شدیم که هر کدام از آنها با ظرافت خاص و منحصر به فردی طراحی شده بودند.

تمام نکاتی که مطالعه کردید سبب شد تا قسمت دوم از مجموعه بازی های متال گیر سالید به عنوانی خاطره انگیز و ماندگار و پیشرو در صنعت بازی های ویدئویی تبدیل شود. حال که تمام مخاطبان از ساخت نسخه جدیدی از متال گیر سالید ناامید هستند، شاید بد نباشد که کمپانی کونامی به سراغ بازسازی نسخه های قدیمی این مجموعه برود و با این کار دل میلیون ها طرفدار را شاد کند.

بیشتر بخوانید :  بتل رویال بازهای خبره برای پیروز شدن از چه حقه‌هایی استفاده می‌کنند؟

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

`